Eén op de vier leidt tot verkoop
Op een BOVAG-jaarcongres dat Rombach bezocht, werd gesproken over de vraag op welke plekken je het beste kunt adverteren. Hij kreeg het advies om dit te gaan meten. “Bij Autos2go zijn we toen elke persoon die binnenkwam gaan tellen. Met name de afgelopen anderhalf jaar neemt het aantal mensen dat via viaBOVAG.nl bij ons terecht komt toe. Negen op de tien mensen die via viaBOVAG.nl in ons bedrijf komen, kopen een auto. Zij komen heel gericht voor een bepaalde auto en hebben ‘m van tevoren eigenlijk al gekocht.” Rombach was tevreden over de site. “Maar toen het betaalmodel veranderde en je per lead ging betalen, kreeg ik ineens een rekening van 1.200 euro. Dat was even schrikken.” Rombach nam contact op met viaBOVAG.nl. Wat bleek: de prijs was hoog omdat hij zoveel leads van viaBOVAG.nl kreeg. In overleg met de mensen van viaBOVAG.nl is hij nauwkeuriger gaan bijhouden wat dit hem aan transacties opleverde. Dat doet hij heel simpel met een weekrapportage in Excel, waarop het team (3,5 fte) iedereen noteert dat het spreekt. Van de leads via e-mail leidde een kwart tot verkoop. Nu hij telefonische leads bijhoudt, ligt dat ongeveer even hoog. “Van de drie tot vier mensen die bellen, verkoop ik zeker één auto. Het zijn kwalitatief goede leads.”