Terug

“Betaald adverteren doe ik alleen nog op viaBOVAG.nl”

Producten en Diensten
Leestijd: 9 min

In eerste instantie was Erik Rombach van Autos2go niet zo blij met de kosten van viaBOVAG.nl. Totdat hij ontdekte hoeveel leads het hem opleverde. Nu is viaBOVAG.nl de enige betaalde occasionwebsite waarop hij adverteert.  

Erik Rombach is eigenaar van het bedrijf Autos2go in Zoetermeer, dat hij in 2014 startte en dat zich richt op de verkoop van occasions. Toen viaBOVAG.nl werd gelanceerd sloot hij zich direct aan. “Ik was niet zo tevreden over de andere websites waarop ik adverteerde, en dit was iets heel nieuws.” Met een laag instaptarief was het bovendien aantrekkelijk om te proberen. Piet Zeeuw (Zeeuw & Zeeuw) was betrokken in de klankbordgroep en dat gaf Rombach extra vertrouwen. “Als hij zich ermee bemoeit, dan moét het wel goed zijn.” Rombach merkte dat er door de reclamecampagnes van viaBOVAG.nl veel mensen rechtstreeks naar de site gingen voor een auto. “Veel consumenten vinden een auto kopen eng en vinden het fijn om een gerust gevoel te krijgen. Mensen met weinig kennis over auto’s zoeken een kwaliteitslabel en het BOVAG-keurmerk is vertrouwd. Ze zoeken vaak niet eens op andere websites.”  

Eén op de vier leidt tot verkoop

Op een BOVAG-jaarcongres dat Rombach bezocht, werd gesproken over de vraag op welke plekken je het beste kunt adverteren. Hij kreeg het advies om dit te gaan meten. “Bij Autos2go zijn we toen elke persoon die binnenkwam gaan tellen. Met name de afgelopen anderhalf jaar neemt het aantal mensen dat via viaBOVAG.nl bij ons terecht komt toe. Negen op de tien mensen die via viaBOVAG.nl in ons bedrijf komen, kopen een auto. Zij komen heel gericht voor een bepaalde auto en hebben ‘m van tevoren eigenlijk al gekocht.” Rombach was tevreden over de site. “Maar toen het betaalmodel veranderde en je per lead ging betalen, kreeg ik ineens een rekening van 1.200 euro. Dat was even schrikken.” Rombach nam contact op met viaBOVAG.nl. Wat bleek: de prijs was hoog omdat hij zoveel leads van viaBOVAG.nl kreeg. In overleg met de mensen van viaBOVAG.nl is hij nauwkeuriger gaan bijhouden wat dit hem aan transacties opleverde. Dat doet hij heel simpel met een weekrapportage in Excel, waarop het team (3,5 fte) iedereen noteert dat het spreekt. Van de leads via e-mail leidde een kwart tot verkoop. Nu hij telefonische leads bijhoudt, ligt dat ongeveer even hoog. “Van de drie tot vier mensen die bellen, verkoop ik zeker één auto. Het zijn kwalitatief goede leads.”  

Andere portalen opgezegd

Wat Rombach sindsdien veranderde, is dat hij een verkochte auto gelijk van viaBOVAG.nl haalt. “Ook al is het einde van de dag en je wilt graag naar huis. Want je betaalt per lead. Dus als die avond nog tien mensen reageren op die net verkochte auto, drijft dat de kosten omhoog. Dat deed ik in het begin niet altijd.” Rombach is zich meer bewust van de advertentiekosten- en resultaten in plaats van veel geld te betalen, waarvoor je niet precies weet wat je ervoor terugkrijgt. Vorig jaar heeft de ondernemer AutoTrack, AutoTrader en Markplaats opgezegd. “Dat was wel spannend. Maar eigenlijk werd de verkoop er niet minder van.” Rombach adverteert online nu alleen op viaBOVAG.nl, omdat daar de meeste leads binnenkomen. Verder gebruikt hij een paar gratis websites. 

All-inprijs

Wat Rombach verbaast, ook al zit hij jaren in de mobiliteitsbranche, is dat mensen die via viaBOVAG.nl komen serieus geïnteresseerd zijn en dat prijs niet vaak meer een discussiepunt is. “Ze willen zekerheid in plaats van de laagste prijs.” Hij geeft aan bijna nooit meer korting te hoeven geven. “De all-inprijs op viaBOVAG.nl helpt daarbij. Vroeger voerde je van alles op in een verkoopproces, om het daarna weer weg te geven. Mensen vinden het überhaupt niet fijn om te onderhandelen over een auto. Ze hebben altijd het gevoel dat ze er meer uit hadden kunnen halen.” Rombach adverteert vrijwel al zijn auto’s op viaBOVAG.nl, van twee- tot twintigduizend euro, met BOVAG Garantie, all-inprijs en omruilgarantie. En daar heeft hij nooit gedoe mee. Slechts één keer wilde iemand de gekochte auto omruilen. 

Slagingskans

Rombach merkt dat de slagingskans het grootste is als er weinig tijd zit tussen het contact via mail of telefoon en een afspraak voor een proefrit. “Stel dat ik op dinsdag bel en we maken een afspraak voor zaterdag. Dan is de kans groot dat de klant afhaakt. Komt iemand de dag erna langs, dan gaan ze meestal snel over op koop. Als er te veel tijd tussen zit, vinden ze een leukere of nieuwere auto, of eentje dichterbij. Je moet dus echt het ijzer smeden als het heet is.” Het is natuurlijk ook wel belangrijk hoe je de auto presenteert, voegt hij eraan toe. “Dat je zorgt dat de auto netjes gepoetst is en met genoeg brandstof klaar staat voor een proefrit.” 

Resultaat

Ook al werd de afgelopen periode overschaduwd door corona, Autos2go had er weinig last van. Het bedrijf lijkt dit jaar zelfs meer te verkopen. Erik Rombach ziet veel jonge en oudere mensen die vanwege corona liever met de auto reizen in plaats van met openbaar vervoer. Rombach heeft weliswaar wat hogere kosten voor viaBOVAG.nl, maar krijgt er ook daadwerkelijk wat voor terug. “Ik hoef niet meer op alle sites te adverteren, want ik weet dat ik via viaBOVAG.nl het meeste en beste resultaat heb.” 

“Negen op de tien mensen die via viaBOVAG.nl in ons bedrijf komen, kopen de auto”
Erik Rombach | directeur Autos2go

ViaBOVAG.nl in cijfers

  • 16.500.000 voertuigadvertenties zijn er in de eerste tien maanden van 2020 op viaBOVAG.nl bekeken. 
  • Ook al zijn de websitebezoeken iets lager in coronatijd, alsnog wordt viaBOVAG.nl gemiddeld 1,5 miljoen keer per maand bezocht.  
  • 17.000.000 online advertenties van viaBOVAG.nl worden er ongeveer maandelijks aan de potentiële doelgroep getoond op onder andere andere YouTube.  
  • 2.700 keer is de commercial van viaBOVAG.nl in november weer te zien op televisie.  
  • € 0,- wordt er t/m december 2020 door viaBOVAG.nl gefactureerd. BOVAG en Bovemij maakten viaBOVAG.nl het grootste gedeelte van het jaar gratis vanwege corona. Adverteren? Kijk op: mijn.bovag.nl/viabovag.  

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2020-11.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring