Arne Skelte Brouwers (48) is DGA van het Friese mobiliteitsbedrijf Haaima Hylkema, met onder andere dealervestigingen van Peugeot, Nissan, Opel en Suzuki. Het bedrijf ontstond nadat de twee familiebedrijven Haaima en Hylkema samen verder gingen. Samen met Anne Tjeerd Haaima en Gauke Hylkema runt hij het bedrijf, dat vooruitstrevend is op het gebied van duurzaamheid. Van vlindertuin tot velgenrevisiebedrijf en eigen elektrische camper die ook op waterstof beschikbaar moet komen.
Terug

Arne Skelte Brouwers: Ik heb niks met auto’s, maar ben echt een mensen-mens”

OndernemerschapDuurzaamheid
Leestijd: 5 min

Arne Skelte Brouwers (48) is DGA van het Friese mobiliteitsbedrijf Haaima Hylkema, met onder andere dealervestigingen van Peugeot, Nissan, Opel en Suzuki. Het bedrijf ontstond nadat de twee familiebedrijven Haaima en Hylkema samen verder gingen. Samen met Anne Tjeerd Haaima en Gauke Hylkema runt hij het bedrijf, dat vooruitstrevend is op het gebied van duurzaamheid. Van vlindertuin tot velgenrevisiebedrijf en eigen elektrische camper die ook op waterstof beschikbaar moet komen.
 

Ik ben geen pakkenmens, een pak creëert alleen maar afstand. Onze mensen moeten er uiteraard fatsoenlijk uitzien en klanten netjes goedendag wensen. Ik wil niet dat iemand een drempel ervaart doordat ik een pak draag. Als directie staan wij alle drie met de voeten in de klei. Of het nu in de showroom is of daarbuiten, verkopen doe je overal. Ons bedrijf opereert landelijk, maar heeft een sterke regionale functie in Friesland. Hoewel online een steeds grotere rol speelt in het aankoopproces van klanten, is het niet zo dat offline geen auto’s meer worden verkocht. Een van mijn grootste uitdagingen is dan ook die overgang van de oude naar de nieuwe wereld. Online hebben we onze zaken goed op orde en behandelen we mensen net zoals offline. Online biedt gemak, maar de bevrediging van de klant komt nog altijd uit het persoonlijke contact en de gunfactor. Ik heb daarnaast ook niks met auto’s, maar ben echt een mensen-mens.” 

Sponsoren

“In onze regio is de scheiding tussen jong en oud groot. De wat oudere doelgroep bereiken we vaak op de traditionele manier, maar we doen ook ons best om bij jongeren in het vizier te komen. Die bereik je anders. Zo sponsoren we jong schaatstalent met auto’s, maar ook jonge kaatsers (Friese sport, red.) en zijn we op alle festivals in Friesland met auto’s aanwezig. Vrijwel al onze ideeën en plannen komen voort uit samenwerkingen in onze provincie. We zijn erg verweven met onze omgeving, maar ondernemen ook buiten Friesland. Zo zijn we bijvoorbeeld tijdens corona een velgenrevisiebedrijf gestart. Landelijk maken we oude velgen weer als nieuw binnen 48 uur, onder andere voor de occasionverkoop. Dat is ook nog eens enorm duurzaam.”

header-image
“Landelijk maken we oude velgen weer als nieuw binnen 48 uur, onder andere voor de occasionverkoop. Dat is ook nog eens enorm duurzaam”
Arne Skelte Brouwers | DGA van Haaima Hylkema

Landelijk

"Die regionale binding is ontzettend belangrijk voor ons als bedrijf, maar ik kijk ook naar het grotere plaatje. De toekomst zie ik in onze regio zonnig in. Friesland is erg landelijk, de afstanden die moeten worden afgelegd zijn vaak groter en het openbaar vervoer is niet dekkend. Er zijn genoeg dorpen waar niet eens een bus stopt. De behoefte aan eigen mobiliteit is daarom groot en dat blijft voorlopig ook nog wel zo. Dat wil niet zeggen dat de trend van bezit naar gebruik hier niet komt, maar het zal anders zijn. Wij hebben bijvoorbeeld een deelautoproject met elektrische auto’s op Terschelling gehad. Daar hebben we veel van geleerd, want het succesvol neerzetten én eraan verdienen, is niet makkelijk."

Zware tijd

"Over het algemeen gaat de automotive een zware tijd tegemoet vrees ik. Branchebreed zie je dat er flink wordt gesnoeid in het aantal contractpartners van merken. Dat is kapitaalvernietiging voor een ondernemer. Ik zit in verschillende Europese besturen en ben onder andere bestuurslid van de Peugeot dealervereniging VGPCN. Daar worden veel beladen onderwerpen besproken en beslissingen genomen. Die vergaderingen zijn dan ook pittig, maar ook dan is persoonlijk contact ‘key’. Ik laat me in die vergaderingen, op z’n Fries gezegd, de bek niet snoeren."

Haaima Hylkema

  • Vestigingen: vijftien dealervestigingen van Peugeot, Nissan, Opel en Suzuki, drie autoschadebedrijven, een autoruitservicebedrijf, een autorestylebedrijf, een autopoetsbedrijf, een fotostudio voor occasions en leasemaatschappij FGD Lease. Daarnaast heeft de groep een camping, een velgenrevisiebedrijf en een eigen camper: de Fixxter
  • Aantal medewerkers: ongeveer 200
  • In het bedrijf sinds: 1999, vanaf 2003 in de directie
  • Grootste angst: Dat de bank bepaalt dat er niet meer cash betaald mag worden in ons bedrijf
Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 07-2021
Tekst: Floortje Vink, fotografie: Martin Rijpstra.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring