De paal
Tot voor kort was het simpel: je ging naar het tankstation en je vulde de tank. Elektrische rijders hebben veel meer mogelijkheden: ze kunnen thuis of bij de zaak laden, maar ook bij openbare laadpunten in de buurt en langs de snelweg. Vooral op grotere laadpleinen kunnen ze ook kiezen voor snelladen. Volgens Jan Paul Kerkhof ‘tankt’ een elektrische rijder fundamenteel anders: “Iemand die vanuit Groningen naar Amsterdam is gereden en ‘s avonds laat weer naar huis wil, zoekt een lader waar je zo snel mogelijk voldoende energie ‘tankt’ om thuis te komen. Daar gaat de auto aan de thuislader. De prijs voor de snellaadsessie is in ieder geval op dit moment nog van ondergeschikt belang, gemak staat voorop. Thuis gaat de auto aan de eigen lader – dat is doorgaans de voordeligste optie.” In de praktijk blijkt dat elektrische rijders (nieuwe) snellaadpunten snel weten te vinden. Dat neemt niet weg dat laadpunten met een lager vermogen op veel andere plekken ook handig kunnen zijn. Als er bij bijvoorbeeld een sportvereniging, een horecagelegenheid of een winkelcentrum laadpunten zijn, kunnen elektrische rijders bij een langer bezoek spontaan het nuttige met het aangename combineren door hun auto hier te laden. Daarmee is ook duidelijk dat verschillende palen op verschillende locaties verschillende functies kunnen hebben.