Terug

Experts ontrafelen de businesscase voor snelladen

Duurzaamheid
Leestijd: 11 min

Steeds meer auto’s moeten laden in plaats van tanken. Dat stelt veel eigenaren van tankstations voor de vraag of ze moeten investeren in (snel)laadpunten. Om in te gaan op alle praktische punten die daarbij komen kijken, organiseerde BOVAG in april een kennissessie. Een panel van specialisten besprak de verschillende stappen die een ondernemer neemt als die wil starten met snelladers. Daarbij kwamen vooral ook praktische punten aan de orde als hardware, aansluiting op het netwerk en hernieuwbare brandstofeenheden. Ook was er aandacht voor de juiste locatie, laadgedrag én ontwikkelingen op het gebied van beprijzing. 

Erik Stern, branchemanager van BOVAG Tankstations stipt bij de aftrap van de sessie direct een pijnpunt aan: “De netverzwaring in Nederland gaat niet snel genoeg. Daarom moeten netbeheerders keuzes maken bij het toewijzen van nieuwe aansluitingen. Een ziekenhuis bijvoorbeeld heeft daarbij een hogere prioriteit dan een ondernemer die wil investe¬ren in laadpalen. BOVAG maakt daar in ‘Den Haag’ uiteraard een punt van: zonder mobiliteit staat Nederland stil. Bovendien: een overheid die stuurt op verduurzaming van mobiliteit moet ook bijdragen aan het mogelijk maken ervan.” Jan Paul Kerkhof is ervaringsdeskundige: bij zijn tankstation in Den Haag realiseerde hij een laadplein met veertien (snel)laadpunten. Hij heeft een duidelijk advies voor collega’s die laadpunten willen aanleggen: “Dien een aanvraag bij de netbeheerder zo snel mogelijk in. Je moet ‘op de stapel’ liggen. Ga bij de aanvraag voor een aansluiting voor een zo zwaar mogelijke technische capaciteit. De netbeheerder is namelijk verplicht om de afgesproken capaciteit te leveren. Een zware aansluiting heb je in eerste instantie misschien niet nodig, maar je neemt zo wel een voorschot op wat komen kan.”

HBE’s

Om het vervoer te verduurzamen, zijn de Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE) in het leven geroepen. Bedrijven die energie uit hernieuwbare bron voor vervoer aanbieden, verkrijgen HBE’s. Bedrijven die fossiele brandstoffen leveren, moeten hun CO2-uitstoot compenseren door de inkoop ervan. Dat is volgens Anouk Looijestijn van de Nederlandse Emissieautoriteit de basis voor een marktmechanisme. Zij legt uit dat met een praktijkvoorbeeld: “Een bedrijf dat met zonnepanelen elektriciteit opwekt en die energie rechtsreeks levert aan de gebruiker van een auto verkrijgt HBE’s (1.000 kW staat gelijk aan circa vier HBE’s). Je moet dit kunnen aantonen met een goede administratie van opwekking en levering. HBE’s zijn te verhandelen en kunnen daardoor interessant zijn voor ondernemers. Door het marktmechanisme ligt de prijs echter niet vast.” Bovendien stipt Looijestijn nog een punt aan: “Omdat het halen van klimaatdoelstellingen cen¬traal staat, is de HBE-regelgeving aan verandering onderhevig. Als ondernemer moet je daar dus ook scherp op zijn.”

De paal

Tot voor kort was het simpel: je ging naar het tankstation en je vulde de tank. Elektrische rijders hebben veel meer mogelijkheden: ze kunnen thuis of bij de zaak laden, maar ook bij openbare laadpunten in de buurt en langs de snelweg. Vooral op grotere laadpleinen kunnen ze ook kiezen voor snelladen. Volgens Jan Paul Kerkhof ‘tankt’ een elektrische rijder fundamenteel anders: “Iemand die vanuit Groningen naar Amsterdam is gereden en ‘s avonds laat weer naar huis wil, zoekt een lader waar je zo snel mogelijk voldoende energie ‘tankt’ om thuis te komen. Daar gaat de auto aan de thuislader. De prijs voor de snellaadsessie is in ieder geval op dit moment nog van ondergeschikt belang, gemak staat voorop. Thuis gaat de auto aan de eigen lader – dat is doorgaans de voordeligste optie.” In de praktijk blijkt dat elektrische rijders (nieuwe) snellaadpunten snel weten te vinden. Dat neemt niet weg dat laadpunten met een lager vermogen op veel andere plekken ook handig kunnen zijn. Als er bij bijvoorbeeld een sportvereniging, een horecagelegenheid of een winkelcentrum laadpunten zijn, kunnen elektrische rijders bij een langer bezoek spontaan het nuttige met het aangename combineren door hun auto hier te laden. Daarmee is ook duidelijk dat verschillende palen op verschillende locaties verschillende functies kunnen hebben.

De pas

Marcel Cauli ontwikkelt met zijn bedrijf Extendas software voor bedrijven die brandstof en/of elektriciteit leveren voor mobiliteit. Hij wijst ondernemers er vooral op dat het zaak is om als aanbieder van elektriciteit voor auto’s ‘in control’ te blijven: “Bij een benzinepomp is het simpel: als ondernemer bepaal je wat de gebruiker betaalt. De prijs staat bovendien duidelijk aangegeven. Bij laadpalen zie je geen prijzen en zijn het de uitgevers van mobiliteitskaarten die bepalen wat er wordt betaald voor een kWh. Als ondernemer krijg je een vaste, afgesproken prijs, maar de aanbieders van passen kunnen bij hun klant, die een abonnement heeft, forse hogere tarieven in rekening brengen. Als ondernemer overkomt je dat gewoon. Daarom is het belangrijk om goed te kijken met welke aanbieder(s) je in zee te gaat. Ook kun je de uitgifte van eigen passen overwegen. Dat is rela¬tief eenvoudig te realiseren. Zo hou je grip én bind je klanten aan je. Overigens wordt er ook op andere fronten aan de tarievenwirwar gewerkt. Zo komt er een verplichting om stroom ook simpelweg met een pintransactie te kunnen afrekenen. Als rijder weet je dan vooraf wat de prijs is – wel zo transparant.”

De financieringsvraag

BOVAG ziet dat tankstationhouders problemen hebben om een financiering te krijgen, zelfs als het gaat om de installatie van laadpunten, die bijdragen aan de verduurzamen van vervoer. Erik Stern: “Banken hoeven maar even ‘fossiel’ te zien om af te haken. Daarom hebben we als BOVAG een compleet financieringsdossier opgesteld, inclusief de route naar subsidiemogelijkheden. Via BOVAG Ledenadvies ondersteunen we individuele ondernemers met raad en daad bij hun financieringsaanvraag richting banken – daarmee hebben we al diverse successen geboekt. Ook zo helpt BOVAG ondernemers die duurzame stappen willen zetten.”

Meer weten over financieringen? Kijk op mijn.bovag.nl/financiering.

Workshop HBE

Als vervolg op de kennissessie organiseert BOVAG samen met de Nederlandse Emissieautoriteit een workshop over HBE’s en de certificering. Wilt u hier bij zijn? Mail dan naar tankstations@bovag.nl. Zodra de datum bekend is, ontvangt u dan meer informatie.

Vragen?

Wilt u ook aan de slag met snelladers en heeft u vragen? Bel BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00, of mail naar tankstations@bovag.nl.

  • 55% van de leden die bij de kennissessie was, is van plan om binnen 1 jaar te investeren in snelladers. 
  • 7% van de mensen bij de kennissessie is een financiering aan het regelen voor de investering in snelladers. 24% is bezig met het aanvragen van netverzwaring. 48% zit in de oriënterende fase.
  • 20 leden gaven aan dat netverzwaring een probleem is in de regio.
Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-03.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring