Mobiele kilometers terugdringen
Daarnaast moet er volgens Van den Heuvel kritisch worden gekeken naar het aantal mobiele kilometers dat wordt afgelegd. “Die moeten we zoveel als mogelijk terugdringen door bijvoorbeeld meer kilometers af te leggen zonder aandrijving, lees wandelen en fietsen. En is er toch een energiedrager nodig, dan moeten we die heel efficiënt inzetten. Het openbaar vervoer is daarvan een mooi voorbeeld. En nemen we dan toch de auto, dan moet dat een elektrische auto zijn, een auto op waterstof of een auto met een motor die loopt op hernieuwbare brandstof.”
Van de huidige energievraag (voor mobiliteit) is de helft afkomstig van personenvervoer en de andere helft van goederenvervoer. “Elektriciteit is alleen geschikt voor licht vervoer, voor personenvervoer. In 2030 is van de 8,5 miljoen auto’s voor het personenvervoer een kwart elektrisch. Op de totale energievraag is dat dus slechts eenachtste. Zevenachtste, ofwel 6,5 miljoen auto’s, rijden nog op vloeibare gassen met slechts een klein deel biobrandstof. Wij zeggen; ga daarmee aan de slag. Zorg voor een toename van het gebruik van biobrandstoffen”, zet Van den Heuvel zijn standpunt kracht bij.