De connected car maakt zijn opmars voornamelijk in nieuwe auto’s. Het rijdend wagenpark in Nederland telt ondertussen veel auto’s ouder dan een jaar of vier en die zijn nog lang niet allemaal online verbonden met een autobedrijf. Als het aan Crossyn Automotive ligt, is dit snel verleden tijd. Daarmee komt het voorspellen van onderhoud ineens een stapje dichterbij. 
Terug

Onderhoud voorspellen een stapje dichterbij met pilot data-connectiviteit van BOVAG en Crossyn

Duurzaamheid car connected innovatie
Leestijd: 1 min

De connected car maakt zijn opmars voornamelijk in nieuwe auto’s. Het rijdend wagenpark in Nederland telt ondertussen veel auto’s ouder dan een jaar of vier en die zijn nog lang niet allemaal online verbonden met een autobedrijf. Als het aan Crossyn Automotive ligt, is dit snel verleden tijd. Daarmee komt het voorspellen van onderhoud ineens een stapje dichterbij. 

​Predictive maintenance: voorspellen wanneer een auto naar de werkplaats moet voor onderhoud of reparatie. Dat is volgens het Tilburgse bedrijf Crossyn Automotive de toekomst. De nabije toekomst, want de techniek erachter is er al en functioneert.

Alle gegevens in milliseconden beschikbaar

Crossyn, waarin BOVAG participeert, heeft een apparaat ontwikkeld dat, eenmaal verbonden met OBD en CAN­bus, continu data verzamelt over het welzijn van de auto. Diepgaand, want alleen OBD­metingen, zoals veel dongelleveranciers nu doen, zijn volgens Erik Kamps, CEO van Crossyn Automotive, te summier: “Ons apparaat registreert alles wat er in en met een auto gebeurt en sluist die data in fracties van milliseconden door naar onze Crossyn­servers. Hier wordt, eveneens in een fractie van een seconde, bepaald in welke regio de auto thuishoort, waarna het lokale platform met alle beschikbare data wordt gevuld.” Weet je dit goed te analyseren – en dat kan Crossyn – dan zijn de gebruiksmogelijkheden eindeloos. “Van die enorme berg gegevens maken wij chocola. Dit levert dan vervolgens weer passende informatie op voor andere partijen, zoals de autobezitter of het autobedrijf”, aldus Kamps.

“Data-analyse is belangrijker dan botweg data verzamelen”
Erik Kamps | CEO Crossyn Automotive

Van data naar bruikbare informatie

Data-­analyse is volgens de CEO daarom belangrijker dan botweg data verzamelen, iets wat tegenwoordig massaal gebeurt. Kamps: “Data is de heilige graal op dit moment. Iedereen wil data. Maar wat doe je met die data? Die vraag moet je jezelf echt stellen, want je kunt er pas iets mee als je data kunt omzetten naar informatie. Als je weet dat het ’s ochtends tien graden gaat vriezen én je weet dat een bepaalde accu niet genoeg spanning heeft, dan kun je de rijder informeren dat zijn auto ’s ochtends door de kou niet zal starten. Dan kan de autobezitter op tijd actie ondernemen. Dat is informatie waar je iets mee kunt.”

Vooralsnog verzamelt de huidige generatie connected cars met name data om systemen in de gaten te houden en te onderhouden, zoals accu pakketten of rijgegevens. Deze ‘ruwe’ informatie is vaak beschikbaar in een app voor rijders die kunnen kijken waar hun auto staat en of de portieren op slot zijn. “De zogenaamde ‘fun­omgeving’. Handig, maar na een paar keer gaat het vervelen. 

Het wordt pas interessant als je meer zaken gaat koppelen, zoals parkeren. Een auto die zichzelf aanmeldt bij en bovendien afrekent met de parkeerbeheerder. Daar hoef je als bestuurder dan niks meer aan te doen. Of als je een tankpas hebt: terwijl je tankt, wordt de kilometerstand alvast doorgegeven en wordt er na het tanken meteen betaald. Wij stellen onszelf continu de vraag: wat heb je als klant aan onze producten? Het moet meer dan alleen ‘fun’ zijn. Alleen dan zijn mensen bereid om mee te doen en hun data beschikbaar te stellen. Dit raakt meteen de actuele vraag wie de bezitter is van de vrijgekomen data. Deze vraag is voor ons helder te beantwoorden: de rijder. Deze kan daarom op elk gebied aangeven wat hij wel of niet met ons wil delen”, aldus Kamps.

94.940uurconnected gereden
100voertuigenleveren 2 miljoen dataregels per dag

Klant informeren en tijdig binnenhalen

Een belangrijke toevoeging aan het dienstenpakket van Crossyn – en hier komt de samenwerking met BOVAG natuurlijk om de hoek kijken – is informatie op zo’n manier ontsluiten dat je er als autobedrijf mee aan de slag kunt. Bijvoorbeeld door klanten op de hoogte te houden van de staat van hun voertuig: is het tijd voor een servicebeurt? Komen er reparaties aan? Kortom, diensten om de klant nog beter te informeren. Maar ook om die klant betrokken te houden bij zijn autobedrijf. Om die mogelijkheden te onderzoeken, loopt momenteel een pilot waar een aantal BOVAG­autobedrijven aan deelneemt. “De data die vrijkomt, kun je op allerlei manieren inzetten. Zo is er een app ontwikkeld die de gebruiker/rijder allerlei informatie geeft over de auto en het rijgedrag. Dit levert het autobedrijf informatie op waarmee ze hun klanten op tijd kunnen binnenhalen voor onderhoud of reparatie. Dit om meer problemen als gevolg van te lang doorrijden te voorkomen. De klant krijgt dan precies te horen wat het gaat kosten én als de afspraak staat, kan het autobedrijf ervoor zorgen dat alles wat nodig is voor dit onderhoud op de dag zelf klaarstaat. Je zou je zelfs kunnen voorstellen dat ons systeem de benodigde onderdelen automatisch bestelt bij de leverancier. Denk alleen eens aan de efficiëntie dat dit oplevert”, aldus Kamps. 

Pilotdeelnemer Maurice Smit van Garage W.W. Smit in Amsterdam ziet veel potentie voor de connected car en het Crossyn­kastje, ook al zit het product nu nog erg in de pionierfase: “De proef is voor ons net begonnen, dus ik kan er nog niet zo heel veel over zeggen. Er gingen soms wat zaken mis, bijvoorbeeld in de communicatie tussen het apparaat, de servers, de app en onze apparatuur om uit te lezen op afstand. De pilot is echter juist bedoeld om fouten eruit te halen voor je het breed gaat uitzetten. Ik verwacht dan ook dat het systeem echt een toegevoegde waarde gaat worden in de dagelijkse praktijk. Zowel voor onze klanten als voor onszelf”, aldus Smit.

“Zeker zeventig procent van de berijders ziet zo’n onderhoudsabonnement zitten”
Erik Kamps | CEO Crossyn Automotive

Onderhoudspakket als abonnement

Tweede factor van belang zijn de toekomstige mogelijkheden. Een toekomst die volgens Kamps al in het eerste kwartaal van 2019 begint: “Op dat moment willen we pakketten gaan aanbieden in combinatie met connected rijden. Als autobedrijf kun je je klanten dan bijvoorbeeld onderhoud en reparatie aanbieden via een maandelijks abonnement. Met andere woorden: gegarandeerde en regelmatige inkomsten. En het hoeft hier niet bij te blijven. Zo’n pakket is met allerlei andere diensten aan te vullen: banden, verzekeringen, haal­ en brengservice en ga zo maar door. Alles om het de klant gemakkelijk te maken. Die hoeft alleen maar zijn data met ons te delen om gebruik te maken van alle voordelen. De wil is er overigens volgens ons: uit eigen onderzoek blijkt dat zeker zeventig procent van de berijders zo’n abonnement ziet zitten. Ook al omdat we als consument ondertussen gewend zijn aan abonnementen. Met name omdat we op die manier onaangename verrassingen willen afdekken.” Voor autobedrijven levert dit vaste inkomsten op, iets dat Smit beaamt: “Een abonnement is – in het algemeen – een succesvol businessmodel. Dat zal zeker ook voor autobedrijven gaan gelden als je een goede prijsstelling hanteert en een mooi pakket samenstelt. Dat zie ik echt zitten. ”En er is nog meer: Kamps ziet – tot slot – zelfs een meerwaarde voor occasions: “Een auto waarvan je gedetailleerde historie kunt laten zien, is hoogstwaarschijnlijk meer waard dan een waarbij dit niet het geval is.”

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant nummer 11, november 2018

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring