Het Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA) 2018, uitgevoerd door BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven, maakt duidelijk dat garagebedrijven de relatie met hun formule als goed ervaren: gemiddeld delen ze een 7,7 uit. Een mooi cijfer, maar er blijven verbeterpunten.
Terug

Autobedrijven geven hun garageformule een 7,7 gemiddeld

Onderzoek en cijfers franchise garageformule ROSA
Leestijd: 13 min

Het Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA) 2018, uitgevoerd door BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven, maakt duidelijk dat garagebedrijven de relatie met hun formule als goed ervaren: gemiddeld delen ze een 7,7 uit. Een mooi cijfer, maar er blijven verbeterpunten.

Het is alweer drie jaar geleden dat BOVAG voor het laatst een onderzoek deed naar de relatie tussen autobedrijven en hun garageformule. Hoog tijd dus om bij die autobedrijven weer eens te peilen hoe het is gesteld met hun tevredenheid over zaken als samenwerking en ondersteuning. Het belang van onderzoeken zoals ROSA is groot. Het helpt BOVAG om zijn leden nog beter en gerichter bij te staan. En het helpt BOVAG-leden die overwegen om zich bij een formule aan te sluiten om de juiste keuze te maken. 

Andere opzet ROSA 2018

Het uitgevoerde onderzoek is deze keer iets anders van opzet dan bij de edities van 2015 en 2010. Een belangrijke wijziging is dat ook niet-BOVAG-bedrijven hun bevindingen hebben ingeleverd op verzoek van hun garageformules. Dit levert een nog steviger fundament op. Niet alleen omdat er meer reacties zijn binnengekomen, maar ook omdat er nu 17 formules zijn benaderd tegen 13 in 2015. Uiteindelijk heeft ruim één op de drie aangeschreven bedrijven gereageerd op de vragenlijst. Twee formules komen niet aan bod in het onderzoek omdat het minimale aantal reacties niet werd gehaald. Drie formules zijn slechts indicatief meegenomen omdat de respons te laag was.

8,3rapportcijfervoor de zelfstandigheid die een garagebedrijf ervaart onder de vlag van een formule
7,9rapportcijfervoor de verplichtingen die de formule stelt aan huisstijl en pand
7,7 rapportcijfer algemeen gemiddelde voor alle garageformules samen

“Bij universele garagebedrijven neemt de behoefte aan samenwerking toe en dat verklaart ook waarom steeds meer bedrijven zich aansluiten bij een formule”, zegt Hans Joosten, branchemanager afdeling Onafhankelijke Autobedrijven bij BOVAG. Hij wil dan ook graag met alle partijen schakelen. “Goede samenwerking tussen garagebedrijven en formules wordt steeds belangrijker om de klant te bedienen. De formules ondersteunen garagebedrijven met inkoop, op marketinggebied, met technische informatie of een combinatie hiervan. Die samenwerking wordt vaak gegoten in een soort franchiseformule. Dit betekent dat de aangesloten bedrijven een hoge mate van zelfstandigheid behouden en alleen op bepaalde terreinen met elkaar samenwerken of gebruik maken van de formule. Een kenmerk dat overigens zeer gewaardeerd wordt, zo blijkt uit ons onderzoek”, zegt Hans Joosten. 

“Zo’n veertig procent van de onafhankelijke autobedrijven is aangesloten bij een formule”
Hans Joosten | Branchemanager afdeling Onafhankelijke Autobedrijven bij BOVAG

Samenwerking met een formule

Volgens Joosten is op dit moment zo’n veertig procent van de onafhankelijke autobedrijven aangesloten bij een formule en hij verwacht dat dit aandeel nog verder zal groeien. Die gedachte sluit aan op de Toekomstvisie Mobiliteitsretail 2030 van BOVAG, waarin samenwerking duidelijk wordt genoemd als een ‘overlevingsstrategie’ voor onafhankelijke autobedrijven die toekomstbestendig willen zijn. “De samenwerking met een formule – of met andere autobedrijven – levert immers veel voordeel op voor een bedrijf. Omdat je eenvoudiger aan technische informatie komt, de kosten voor opleidingen deelt, goedkoper inkoopt of profiteert van de bekendheid en uitstraling van een formule. Daarbij is het wel belangrijk dat er goede afspraken zijn en daarvoor is een goede relatie tussen de partijen een randvoorwaarde. Ook bij het tot stand komen van die afspraken kan BOVAG een adviserende rol spelen. Met daarbij de Nederlandse Franchise Code als vertrekpunt. Wij willen de garageformules graag nauw bij ons en onze leden betrekken. Wij zijn er voor onze leden en de formules zijn er voor hun deelnemers, maar daar zit natuurlijk overlap in met de BOVAG-leden. En als wij die leden toch ondersteunen bij allerlei zaken, waarom zouden de formules daar dan geen gebruik van kunnen maken? Dan hoeven ze daar zelf niet achteraan. Dat mes snijdt dan aan twee kanten.” 

5,6rapportcijfervoor het aanbod van telematica door de formule
5,8rapportcijfervoor de tarieven op de lease- en fleetmarkt
5,9rapportcijfervoor de onderhoudssturing van de lease- en fleetmarkt

Verbeterpunten: lease en inspraak

Dat uit ROSA blijkt dat BOVAG-leden prima met hun formule overweg kunnen, stemt branchemanager Joosten tevreden. Toch blijven er altijd verbeterpunten bestaan. Zo beoordelen de deelnemende garagebedrijven onder andere het formuleaanbod van telematica en de tarieven en de continuïteit van onderhoud voor de zakelijke-/leasemarkt met een kleine onvoldoende. Joosten: “Die leasemarkt is absoluut belangrijk. Een steeds groter deel van het wagenpark wordt gevormd door leaseauto’s, waaronder private lease. Als je dan weet dat leasemaatschappijen het liefst met zo min mogelijk contractpartners werken, dan kan een formule een interessante partij zijn. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor schadeherstel”. 

Daarnaast is een opmerkelijke achteruitgang te zien op de stelling ‘Ik ben tevreden over de wijze waarop ik als deelnemer betrokken ben bij het bepalen van het beleid van mijn formule’. Dat noteerde bijna een vol punt (-0,8) lager dan in de vorige editie en kreeg nu gemiddeld een mager zesje (6,2). Dat dit naar boven komt, zegt eveneens veel over het belang van een onderzoek als ROSA. Formules kunnen met dit signaal aan de slag met als doel om de tevredenheid van de bij hen aangesloten bedrijven op dit gebied te verbeteren. 

Waarom deelnemen aan een formule?

De redenen waarom garagebedrijven zich aansluiten bij een formule, zijn zeer divers. 90% van de formuledeelnemers vindt vooral de technische ondersteuning belangrijk. Voor 58% van de respondenten is dit zelfs zeer belangrijk. Op de tweede plaats staat ondersteuning op het gebied van marketing (eveneens 90%), waarbij 44% aangaf dit zeer belangrijk te vinden, tegen 31% in 2010.

Derde belangrijke overweging voor deelname aan een formule is de ondersteuning op inkoopgebied: 73% vindt dit belangrijk, waarvan 32% zeer belangrijk. Het is hiermee dus niet het belangrijkste punt van samenwerking, maar het groeit wel: in 2015 vond 65% het belangrijk. Dat de respondenten het belangrijk vinden, betekent dat ze er mogelijk ook extra kritisch naar kijken. Een gedachte die wordt gestaafd door de cijfers. Want nemen we de drie bovenstaande speerpunten, dan wordt technische ondersteuning gewaardeerd met een 6,9, ondersteuning op marketinggebied met een 7,1 en ondersteuning op inkoopgebied met een 6,8. Geen slechte cijfers, zeker niet bezien in het licht van de vorige editie uit 2015. Toen kregen de genoemde zaken respectievelijk een 6,7, een 7,3 en een 6,4. Een deels opgaande lijn dus. De overallscore valt in ROSA op veel punten hoog uit, er is geen enkele onvoldoende gevallen. De hoogste score is voor een nieuwkomer in de lijst, Auto Excellent, onderdeel van GroupAuto Nederland. Met als aantekening dat dit (nog) een zeer kleine keten is. Zes van de acht aangesloten franchisenemers beoordelen de samenwerking met deze formule met een 8,7. Van de grotere spelers op de markt scoren Autofirst (8,3) en Vakgarage (8,2) het hoogst. James Autoservice (7,6) en AD autobedrijf (7,7) groeiden in waardering: zij pakten 0,3 punt meer dan in 2015.

Om het evenwicht tussen franchisegevers (de formules) en -nemers (de garagebedrijven) in balans te houden, wordt er in Nederland gewerkt aan de zogenaamde Nederlandse Franchise Code (NFC). Om hierbij betrokken te zijn, is BOVAG lid van het Franchisenemers Netwerk Nederland. Deze organisatie streeft naar wettelijke regelgeving voor de NFC. Op dit moment is de overheid druk bezig om wettelijke regels op te stellen.

Lees meer over de lobby van BOVAG over evenwichtige afspraken:

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant nummer 10, oktober 2018
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring