Waarom deelnemen aan een formule?
De redenen waarom garagebedrijven zich aansluiten bij een formule, zijn zeer divers. 90% van de formuledeelnemers vindt vooral de technische ondersteuning belangrijk. Voor 58% van de respondenten is dit zelfs zeer belangrijk. Op de tweede plaats staat ondersteuning op het gebied van marketing (eveneens 90%), waarbij 44% aangaf dit zeer belangrijk te vinden, tegen 31% in 2010.
Derde belangrijke overweging voor deelname aan een formule is de ondersteuning op inkoopgebied: 73% vindt dit belangrijk, waarvan 32% zeer belangrijk. Het is hiermee dus niet het belangrijkste punt van samenwerking, maar het groeit wel: in 2015 vond 65% het belangrijk. Dat de respondenten het belangrijk vinden, betekent dat ze er mogelijk ook extra kritisch naar kijken. Een gedachte die wordt gestaafd door de cijfers. Want nemen we de drie bovenstaande speerpunten, dan wordt technische ondersteuning gewaardeerd met een 6,9, ondersteuning op marketinggebied met een 7,1 en ondersteuning op inkoopgebied met een 6,8. Geen slechte cijfers, zeker niet bezien in het licht van de vorige editie uit 2015. Toen kregen de genoemde zaken respectievelijk een 6,7, een 7,3 en een 6,4. Een deels opgaande lijn dus. De overallscore valt in ROSA op veel punten hoog uit, er is geen enkele onvoldoende gevallen. De hoogste score is voor een nieuwkomer in de lijst, Auto Excellent, onderdeel van GroupAuto Nederland. Met als aantekening dat dit (nog) een zeer kleine keten is. Zes van de acht aangesloten franchisenemers beoordelen de samenwerking met deze formule met een 8,7. Van de grotere spelers op de markt scoren Autofirst (8,3) en Vakgarage (8,2) het hoogst. James Autoservice (7,6) en AD autobedrijf (7,7) groeiden in waardering: zij pakten 0,3 punt meer dan in 2015.