Terug

Autobedrijf van het jaar Haarhuis is klaar voor de toekomst

Ondernemerschap prijs Verhaal
Leestijd: 11 min

Jaarlijks wordt de verkiezing van Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar gehouden. Tijdens het jaarcongres van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven op 9 oktober vond dit jaar de spannende ontknoping plaats. De vakjury bekroonde daar de broers Gerard en Hans Haarhuis van AutoHaarhuis uit Geesteren. De twee andere finalisten V.d. Nieuwenhuijzen uit Helmond en De Dames van Hurkmans uit ’s Hertogenbosch zagen de titel aan zich voorbij gaan.

De lange Vriezenveenseweg in Geesteren snijdt door het schitterende landschap van Twente. Achter een paar bomen duikt ineens nummer 42 op: het moderne pand van AutoHaarhuis. Dit autobedrijf werd tijdens het jaarcongres van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven beloond met de titel Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2018-2019.

“Wij wilden ons laten afreken op wie wij zijn. We hebben hooguit wat puntjes op de i gezet.”
Gerard Haarhuis | Eigenaar AutoHaarhuis

Een nuchter bedrijf

In het bedrijf is het net na de verkiezing van 9 oktober eigenlijk ‘business as usual’. Klanten worden ontvangen, in de werkplaats is volop activiteit. Het is dat de receptioniste net tegen iemand aan de telefoon vertelt dat er de hele dag door felicitaties, bloemen en taarten worden bezorgd. Ook heeft het reclamebureau een ‘Autobedrijf van het Jaar’- sticker aangebracht op de glazen schuifdeur. Maar dat is het dan ook wel zo’n beetje. 

Dat het werk gewoon doorgaat, neemt niet weg dat Gerard en Hans Haarhuis, net zoals alle medewerkers, maar wat trots zijn op de vers verworven titel. “Het is de kroon op ons werk”, zegt Gerard Haarhuis. Broer Hans vult aan: “Vooral omdat wij er vrij nuchter in zijn gegaan. We waren helemaal niet bezig met zo’n verkiezing. Totdat de accountadviseur van BOVAG voorstelde om mee te doen. Daar hebben we even over nagedacht en uiteindelijk zijn wij ervoor gegaan.” 

Daarbij was een ding wel heel belangrijk voor de broers. Gerard: “We hebben hooguit wat puntjes op de i gezet, maar dat is het. Alles liep al goed, we hebben er geen verhaaltje van gemaakt. Wij wilden ons laten afreken op wie wij zijn. Dat maakt de titel voor ons extra mooi.”

Diensten en faciliteiten klaar voor de toekomst

‘Grip op het bedrijf van de toekomst’. Dat was volgens Gerard de insteek van de verkiezing dit jaar en dit wordt onderstreept door het juryrapport: "AutoHaarhuis biedt een uitgebreid dienstenpakket en heeft de faciliteiten om ook aan moderne voertuigen alle noodzakelijke werkzaamheden te verrichten. De ondernemers zijn praktisch en opportunistisch, maar hanteren ook een adaptieve bedrijfsvoering door een grondige oriëntatie op de markt. Er wordt gestuurd op cijfers en de keuzes die worden gemaakt zijn goed onderbouwd. AutoHaarhuis is klaar voor de toekomst." 

“Met die toekomst zijn wij al heel lang bezig. In de werkplaats zijn elektrische auto’s en rij-assistentiesystemen ondertussen heel gewoon en op onze hightech diagnosestraat lichten wij een auto binnen tien minuten helemaal door. Daarnaast is online marketing al helemaal ingeburgerd. Hier zetten we flink op in omdat we merken dat als je dit goed aanpakt, het veel nieuwe klanten oplevert”, aldus Gerard.  


“Er wordt gestuurd op cijfers en de keuzes die worden gemaakt zijn goed onderbouwd. AutoHaarhuis is klaar voor de toekomst.”
Juryrapport Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar |

Oog voor mensen

Hij vertelt verder dat het bedrijf momenteel druk bezig is met autodelen. “De website is in de maak, de contacten liggen er. Hier in de landelijke omgeving zal het niet zo’n vaart lopen, maar met grote steden zoals Almelo, Hengelo en Enschede in de buurt, is er absoluut animo voor. Daar gaan wij ons de komende tijd op richten.”   Zonder de lokale klant te vergeten. “Alles wat wij doen is gericht op flexibiliteit en totale ontzorging op mobiliteitsgebied. Inclusief leasing en verhuur of schadeherstel in ons eigen bedrijf. Eén adres voor alle mobiliteit. Dat willen wij zijn voor onze klanten”, vertelt Gerard.  
 
De vakjury kijkt bij de boordeling ook naar bijvoorbeeld de omgang met personeel en financiën. “Ook op deze punten voldeden wij vooraf al aan de eisen. Ons personeel heeft de beschikking over de meest moderne apparatuur en toegang tot opleidingen om altijd bij de tijd te blijven. Hetzelfde geldt voor onze grip op de financiële situatie. Ons motto is ‘meten is verbeteren’. Ik kijk wekelijks naar de cijfers en we bespreken ze maandelijks in het team om waar nodig snel bij te sturen.” 

Maak ook kans op de titel Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar!

Volgende stap in duurzaamheid

Kortom, de grip op bedrijf, mensen en financiën is er overduidelijk in Geesteren. Net zoals op duurzaamheid. “Toen wij negen jaar geleden dit pand bouwden, hebben we erg veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Daar gaan we tot op de dag van vandaag mee door. We zijn nu bezig met LED-verlichting en zonnepanelen. Dit was eerder niet rendabel, maar door lagere prijzen èn hogere efficiency is het dat nu wel en gaan we er mee aan de slag. Zoals we eerder ook al zijn overgeschakeld naar een vrijwel papierloze administratie”, zegt Gerard. Waarmee hij opnieuw aangeeft dat AutoHaarhuis bewust bezig is met de toekomst en daarmee een terechte winnaar is van de titel.  

AutoHaarhuis laat zien dat klaar zijn voor de toekomst begint bij de dagelijkse bedrijfsvoering. Aandacht voor cijfers èn mensen, gecombineerd met innovatie en daadkracht zijn belangrijke ingrediënten. AutoHaarhuis doet dat prima en is daarmee de terechte winnaar van de titel Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. 

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant nummer 10, oktober 2018

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring