Uitrol Plusnorm pas na de zomer: ontwikkeling technisch filter vraagt meer tijd

Laatste update 30 juni 2022 Leestijd: 2 min

De ontwikkeling van het zogenoemde technisch filter, dat ten grondslag ligt aan de nieuwe Plusnorm Autoschadeherstel die BOVAG en FOCWA hebben ontwikkeld, kost meer tijd dan gedacht. Daardoor wordt de Plusnorm niet voor de zomer (zoals aanvankelijk gecommuniceerd) maar pas na de zomer uitgerold in de branche. 

Als aanvulling op de bestaande Branchenorm werken BOVAG en FOCWA aan de introductie van de Plusnorm Autoschadeherstel. Deze moet vakkundig herstel van moderne voertuigen waarborgen. Van wezenlijk belang voor de Plusnorm is het technisch filter. BOVAG en FOCWA hebben daarvoor vereisten benoemd in de Plusnorm (zogenoemde kennisregels) en Solera is de eerste partij die zo’n technisch filter ontwikkelt voor de branche. Het ontwikkelen en doortesten van het filter vraagt om zorgvuldigheid en kost Solera meer tijd dan aanvankelijk gedacht.

Technisch filter in het kort

Of een schade veiligheidskritisch en/of complex is, moet conform de Plusnorm door een schadeherstelbedrijf vastgesteld worden met een technisch filter. Dit filter geeft aan of werkzaamheden al dan niet veiligheidskritisch zijn en of de werkzaamheden vallen binnen de bestaande norm of de Plusnorm. Dit gebeurt op basis van vereisten die BOVAG en FOCWA hebben benoemd in de Plusnorm (zogenoemde kennisregels). Het technisch filter kijkt naar complexiteit van wielophanging, rijhulpsystemen, veiligheidssystemen, veiligheidskooi, hoogvoltage systemen en datanetwerken. Het technisch filter helpt ondernemers dus bij objectieve schadevaststelling en om te bepalen of de juiste kennis, kunde en apparatuur in huis is of dat er moeten worden uitbesteed. 

Alles over de Plusnorm vindt u op mijn.bovag.nl/plusnorm.  

Voordat een schadeherstelbedrijf geaudit en gecertificeerd kan worden voor de Plusnorm moet het bedrijf eerst drie maanden met een technisch filter gewerkt hebben. Zodra het technisch filter van Solera klaar is, starten BOVAG en FOCWA de uitrol van de Plusnorm en de communicatie over het certificeringstraject. Houd de BOVAG-media hiervoor in de gaten. 

Heeft u interesse om mee te draaien in een pilot? Stuur dan een mail naar schadeherstel@bovag.nl.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring