Contouren van 19 zones Zero Emissie Stadsdistributie online 

Laatste update 18 februari 2022 Leestijd: 2 min

Tientallen grote steden voeren vanaf 2025 een ‘zero emissie’-zone in, waarbinnen (op termijn) alleen nog maar emissievrije bedrijfswagens zijn toegestaan. De contouren van de eerste 19 zones zijn nu te raadplegen via een interactieve kaart. 

De kaart is ontwikkeld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met Transport en Logistiek Nederland en uiteindelijk zullen alle ZE-zones hier zichtbaar worden. De kaart biedt daarnaast veel relevante data over stadshubs, huidige milieuzones, bedrijfsterreinen, winkelgebieden en nog veel meer om inzicht te geven in de actuele mogelijkheden voor zero-emissie bevoorrading. Hiermee wil het ministerie gemeenteambtenaren, opdrachtgevers, ondernemers en transporteurs ondersteunen bij het organiseren van duurzaam vervoer in de stad.   

Bekijk hier de interactieve kaart

Klimaatakkoord 

26 steden hebben al formeel aangekondigd in 2025 een zone voor Zero Emissie Stadsdistributie in te voeren. Naar verwachting loopt dat aantal rond aanstaande zomer op tot ongeveer 30, verspreid over heel Nederland. Dat aantal correspondeert met de afspraken in het klimaatakkoord en vormt een belangrijke stap op weg naar volledig uitstootvrij wegverkeer in 2050. Het invoeren van deze zones zal in 2030 circa 1 megaton CO2 per jaar gaan schelen, vergelijkbaar met de totale jaarlijkse uitstoot door aardgasgebruik van alle huishoudens in Den Haag en Rotterdam samen.  

Overgangsperiode 

Voor de aanschaf van een emissievrije bedrijfswagen is sinds maart vorig jaar maximaal 5.000 euro subsidie beschikbaar en de subsidieregeling loopt tot eind 2025. Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerst uit. Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er naast subsidies ook fiscale voordelen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze zero emissie stadscentra te komen. Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben krijgen, mede door de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s. Eind 2029 voor vrachtwagens.  

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring