Voorstellen van rijscholenbranche voor hoger slagingspercentage

Laatste update 26 mei 2021 Leestijd: 3 min

Het CBR heeft aan de vooravond van hun technische briefing aan de Tweede Kamer een brief ontvangen van BOVAG, FAM, VRB en LBKR met daarin concrete voorstellen om op korte termijn het slagingspercentage op te vijzelen. Tijdens de briefing werd duidelijk dat de draconische maatregelen, zoals het schrappen van tussentijdse toetsen en faalangstexamens, vooralsnog niet aan de orde zijn.

Tijdelijke afschaffing van faalangstexamens en tussentijdse toetsen (TTT) én het opschorten van 2toDrive waren maatregelen die door het CBR werden geopperd om op korte termijn examencapaciteit te creëren als eind mei het slagingspercentage van de praktijkexamens niet boven de 54,4 zou liggen. Uit de presentatie aan de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat bleek dat die kritieke grens in april wel gehaald is, hoewel het percentage in de laatste week weer was teruggezakt naar 52,5. CBR-directeuren Pechtold en Huizing benadrukten in het overleg echter dat deze ingrepen momenteel niet aan de orde zijn en dat het CBR tevens aan de slag gaat met de voorstellen vanuit de branche. 

RIS en TTT als standaard

Die voorstellen komen voort uit de expertgroep die de vier brancheorganisaties onlangs hebben samengesteld, mede op verzoek van het CBR en met medewerking van de ANWB. De verenigingen vragen het CBR onder andere om een lijst te delen met de meest voorkomende punten waarop examenkandidaten zakken, zodat instructeurs op basis hiervan getraind kunnen worden. De lijst kan tevens dienen als onderdeel van de bijscholing Rijprocedure, die dan wellicht verplicht zou moeten worden. Aangezien er nog lange wachttijden zijn voor theorie-examens en er nog een verbod is op klassikale theorieles, stellen BOVAG, FAM, VRB en LBKR voor om kandidaten zonder theoriecertificaat evengoed een tussentijdse toets te laten afleggen. Hierdoor ontstaat er geen onnodige vertraging in een modulaire opleiding of Rijopleiding In Stappen (RIS), die juist weer leidt tot een hoger slagingspercentage. In dat kader vragen de brancheorganisaties ook om een behaalde vrijstelling voor bijzondere verrichtingen geldig te laten zijn totdat het rijbewijs is behaald. Op die manier worden RIS en TTT door de consument eerder als standaard geaccepteerd.

Experiment

De branchevertegenwoordigers schrijven tevens dat zij een experiment toejuichen waarin rijinstructeurs worden geschoold en begeleid in het examen-gereed-verklaren van een kandidaat. Dit voorkomt dat leerlingen die in feite bij voorbaat kansloos zijn tóch beslag leggen op examencapaciteit. De verregaande maatregelen die het CBR eerder voorstelde, hebben grote impact op de planmatige en financiële bedrijfsvoering van rijscholen. Zodanig dat velen vrezen voor hun voortbestaan. Sowieso ontstaan er onoverkomelijke praktische problemen voor leerlingen die momenteel al vergevorderd zijn met de rijopleiding. Binnenkort praten de vier organisaties verder met het CBR en ANWB.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring