BOVAG vraagt overheid: maak internationale autohandel eerlijker en gezonder

Laatste update 11 juni 2021 Leestijd: 3 min

De internationale autohandel heeft te maken met complexe procedures en regels. En die zitten gezond ondernemerschap en een eerlijk speelveld in de weg. BOVAG heeft op basis van een grondig onderzoek naar deze markt door Ecorys een aantal wensen neergelegd bij staatssecretaris Vijlbrief van Financiën. Het betreft onder meer simpelere regels, die beter aansluiten bij de praktijk. Daarnaast wil BOVAG dat de onderzoeksplicht inzake internationale klanten en hun betaling verlegd wordt van autobedrijf naar bank en overheid. 

Bedrijven die internationaal auto’s verhandelen lopen regelmatig tegen problemen aan waarbij ze de overheid niet aan hun zijde treffen. Daarom heeft BOVAG het onderzoeksbureau Ecorys opdracht gegeven om de uitdagingen van de sector beter in kaart te brengen.  

Wat zijn de grootste problemen bij import? 

  • De termijn van 5 jaar waarin de Belastingdienst een bpm-naheffing kan opleggen is te lang en zorgt voor onzekerheid; 
  • Er is te veel ruimte bij de bpm-vaststelling; dat is marktverstorend en fraudegevoelig;  
  • Tijdens het identificatieproces bij de RDW lopen de wachttijden regelmatig op. 

Wat zijn de grootste problemen bij export? 

  • Onduidelijk is hoe ver de onderzoeksplicht van de verkoper reikt; 
  • De regelgeving over bpm-teruggave bij export sluit niet aan op de praktijk; 
  • Contante betaling is nog steeds gebruikelijk - real time bankbetaling in EU is vaak peperduur. 
BOVAG concludeert dat het ondernemersrisico voor handelaren onevenredig groot is. Met name door de strenge en tegelijk onduidelijke regelgeving. Bij import is er sprake van oneigenlijke concurrentie bij met name jong gebruikte voertuigen door een geforceerd lage bpm-afdracht. 

Wat staat er op de wensenlijst van BOVAG? 

BOVAG wil heldere regelgeving en procedures die duidelijk, efficiënt en praktisch zijn voor zowel de ondernemer als de overheid.  De identificatie door de RDW moet sneller. De digitale identificatie, nu een noodprocedure, moet worden vervolmaakt en dan een reguliere procedure worden. De 'Green lane’ moet worden ingevoerd. De BPM-teruggave bij export moet eenvoudiger. Cash-betalen moet worden uitgebannen, op voorwaarde dat internationaal instant payment via de banken betaalbaar is. En de identificatie van de klant en het onderzoek naar de betaling moet altijd door de banken en overheid  geschieden en niet langer door het autobedrijf. 

Checklist 

Al eerder verzocht BOVAG de overheid om een checklist, zodat voor ondernemers van tevoren duidelijk is welke administratieve zaken op orde moeten zijn. Deze checklist wordt nu niet door de overheid verstrekt met als argument dat een dergelijke checklist criminelen in de hand zou werken. BOVAG heeft daarom op basis van gerechtelijke uitspraken en de communis opinio in de sector zélf onderstaande checklist opgesteld voor zijn leden. Te gebruiken zo lang de regels nog niet simpeler en duidelijker zijn en de onderzoeksplicht nog niet is overgeheveld naar banken en overheid. 

Downloads



Foto: Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG, en Gerard ten Buuren, voorzitter van BOVAG-sectie Autogroothandelaren, overhandigen de inzichten en wensen inzake de internationale autohandel aan staatssecretaris Vijlbrief. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring