Veelgestelde vraag: Is het mogelijk om een voertuig op te halen in Duitsland zonder te registeren of een negatieve test te overleggen?

Laatste update 20 april 2021 Leestijd: 2 min

Ledenadvies krijgt regelmatig de vraag van ondernemers of het toegestaan is om in Duitsland een auto op te halen zonder te registreren of een negatieve test te overleggen. Het antwoord is ja, omdat bij een verblijf korter dan 72 uur personen die werkzaam zijn in de ‘transportsector’ geen negatieve test hoeven te laten zien. Het importeren van een auto door een autobedrijf valt hier ook onder.

Voor personen die werkzaam zijn in de transportsector, personen- en goederenverkeer die bijvoorbeeld naar Duitsland moet reizen in verband met het ophalen of repareren van een voertuig geldt de uitzondering voor een testverplichting van 72 uur. Ook voor de aanmeld(registratie)plicht vóór de reis naar Duitsland is een uitzondering voor deze groep. Hiervoor geldt een 24 uurs uitzondering, anders moeten zij zich (digitaal) aanmelden.

Wat betreft de aanmeldplicht, op het registratieformulier wordt gevraagd om een Duits quarantaineadres in te vullen. Chauffeurs uit het buitenland hoeven geen adres in te geven. Omdat het echter een verplicht veld is om in te vullen geeft het Robert-Koch Institute (RKI), dat het online registratieplatform beheert, aan dat chauffeurs in zo’n geval het (eerste) laad- losadres in Duitsland kunnen vermelden. De registratie moet worden gedaan vóór het binnenkomen van Duitsland. Het kan voorkomen dat digitale registratie niet mogelijk is door gebrek aan technische apparatuur. Het kan ook voorkomen dat de online registratie tijdelijk niet functioneert. In dat geval moet bij binnenkomst het volledig ingevulde modelformulier (model in meerdere talen) worden meegenomen.
 
Chauffeurs afkomstig uit een Hoogincidentiegebied (NL) en die op doorreis zijn door Duitsland, zijn vrijgesteld van registratieplicht en testverplichting.

Bron: TLN

Meer antwoorden op vaakgestelde vragen over corona vindt u in het Corona-dossier onder ‘Veelgestelde vragen’. Staat u vraag hier niet bij? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies: 030 65 95 300.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring