Laagste niveau brandstofverkoop sinds 1989

Laatste update 03 november 2020 Leestijd: 3 min

Nadat de afzet van motorbrandstoffen in juli voor het eerst in vijf maanden weer boven de grens van 1 miljard liter uitkwam, dook deze vervolgens in augustus daar weer scherp onder. Er werd 964 miljoen liter diesel, benzine en LPG getankt en dat was 8,5 procent minder dan in augustus 2019, zo blijkt uit een analyse van CBS-data door BOVAG. Het jaartotaal voor 2020 komt naar verwachting op het laagste niveau sinds 1989.

Uit de meest recente gegevens van het CBS wordt duidelijk dat de dieselafzet in augustus ruim 10 procent daalde ten opzichte van augustus vorig jaar, tot 523 miljoen liter. De verkoop van benzine nam met meer dan 6 procent af tot 424 miljoen liter en de LPG-verkoop daalde van 18 naar 17 miljoen liter. Over het hele jaar tot en met augustus bezien viel de LPG-afzet ruim 15 procent lager uit, de benzineverkoop daalde 14 procent en de verkoop van diesel met bijna 12 procent. In combinatie met de stijgende populariteit van elektrische auto’s zorgen deze dalingen er ook voor dat de accijnsinkomsten voor de schatkist fors dalen. 

Jaartotaal onder 12 miljard

Over de eerste acht maanden noteerde de totale brandstofverkoop bij tankstations een min van bijna 13 procent tot minder dan 8 miljard liter. Nu de tweede coronagolf in volle gang is en half Nederland weer thuiswerkt, is het aannemelijk dat de totale afzet voor heel 2020 onder 12 miljard liter uit gaat komen. Dat zou voor het eerst sinds 1989 zijn. Vooral in maart en april werd er fors minder getankt dan in dezelfde maanden vorig jaar, met dalingen van respectievelijk 32 en 20 procent. De afzet van benzine en LPG daalde in april zelfs met meer dan 40 procent af, terwijl de dieselverkoop in verhouding nog enigszins overeind bleef, omdat de transportsector bleef draaien.

LPG en Euro98

In 1990 werd er overigens nog 1,7 miljard liter LPG getankt. In 2020 zal dit niet boven de 200 miljoen liter uitkomen en dat heeft meerdere oorzaken. Naast de gevolgen van de coronamaatregelen heeft dat ook te maken met de alsmaar dalende verkoopaantallen van zowel nieuwe als gebruikte LPG-auto’s, hoewel er dit jaar door een offensief van de Renault-groep een lichtpuntje gloort. Daarnaast wordt het gebruik van LPG (en diesel) in oldtimers sinds enkele jaren ontmoedigd met extra belastingheffingen. De CBS-cijfers tonen ook de populariteit van premiumbrandstof Euro98 na de introductie van E10 in oktober 2019. In de eerste acht maanden van vorig jaar werd er 44 miljoen liter Euro98 getankt en in dezelfde periode dit jaar was dat al 85 miljoen liter. Een duidelijke trend, hoewel dat op het totaal van bijna 3,3 miljard liter benzine slechts een fractie betreft. E10 is doorgaans niet geschikt voor auto’s van voor bouwjaar 2000, en ook niet voor motorfietsen, scooters, grasmaaiers en buitenboordmotoren, hetgeen de verkoopstijging van Euro98 verklaart. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring