BOVAG en collega-brancheorganisaties roepen Tweede Kamer op tot meer investering in Techniekpact

Laatste update 17 november 2020 Leestijd: 3 min

Meer diversiteit in techniekopleidingen, duurzaam investeren in techniek in het basis- en middelbaar onderwijs en meer mogelijkheden voor de inzet van hybride docenten. BOVAG en collega-brancheorganisaties roepen de Tweede Kamer in een brief op om meer te focussen op deze drie thema’s. Dit is nodig om afspraken van het Techniekpact te realiseren, en hiermee de lage instroom van technische vakmensen te vergroten en het technisch onderwijs te verbeteren, met het oog op een sterke economische positie van ons land. De brief is ondertekend door BOVAG, Metaalunie, FME, Techniek Nederland en Bouwend Nederland.


Het Techniekpact is de afspraak van overheid, scholen en bedrijven om samen om het aantal technici te vergroten en de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt te verbeteren. Het Nationaal Techniekpact is ondertekend in 2013 door meer dan zestig partijen. Ook BOVAG is hierbij aangesloten, omdat de instroom en het behouden van technisch talent ook een belangrijk thema is in de mobiliteitsbranche.

Meer aandacht voor drie thema’s 

De afgelopen jaren heeft men hard gewerkt om knelpunten op te lossen, maar er zijn nog dezelfde thema’s actueel als in 2013. De ondertekende organisaties zien dat er meer uit het Techniekpact gehaald kan worden als er meer focus is op de drie thema’s:
  1. Meer diversiteit in techniekopleidingen. Ondanks de inspanningen, daalt de instroom in de techniekopleidingen. Dat komt doordat meisjes en jongeren met een migratieachtergrond minder vaak voor een technische opleiding kiezen. Hier ligt een groot onbenut potentieel. Een gedegen plan gericht op deze doelgroepen kan hier verandering in brengen. Ook het bedrijfsleven kan hier een rol in spelen. 
  2. Duurzame investering in techniek en technologie in het funderend onderwijs. In basis- en middelbaar onderwijs wordt de kiem gelegd voor interesse in techniek. Scholen moeten op korte termijn ondersteund worden met kennis en geld om hier meer aandacht aan te geven. Het inbedden van Wetenschap en Technologie in het nieuwe curriculum moet versneld worden doorgevoerd. 
  3. Hybride docenten. De aanwas van technische docenten slinkt, daardoor is de ‘hybride docent’ op de agenda van het Techniekpact gekomen. Dat zijn mensen vanuit het bedrijfsleven die parttime ingezet kunnen worden in het onderwijs, die bovendien up-to-date praktijkervaring hebben. Om meer van deze docenten op te leiden wordt er gevraagd om een subsidieregeling voor deze mensen. Ook wordt er gevraagd om lichtere bevoegdheidseisen voor de hybride docenten.  

Vaste subsidie praktijkleren

Ten slotte wordt er ook aandacht gevraagd voor het opleiden van jonge mensen via BBL. Om het voor bedrijven mogelijk te blijven maken om jonge mensen op te leiden, is het belangrijk dat de subsidie praktijkleren niet fluctueert, maar dat er een vast bedrag van €2.700,- per student/bedrijf per jaar komt. 

> Download de gehele brief

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring