10 minuten omrijden voor waterstof

Laatste update 17 november 2020 Leestijd: 3 min

De waterstofauto wordt gezien als een interessant alternatief voor brandstof- en elektrische auto’s, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van de KNAC en BOVAG. Bijna de helft van de respondenten is bereid tot 10 minuten om te rijden om waterstof te kunnen tanken. De hoge aanschafprijs en het beperkte aantal tankstations zijn op dit moment de grootste obstakels.

Het onderzoek is uitgevoerd onder KNAC-leden, leaserijders en het algemene publiek. Met name het feit dat waterstofauto’s geen gebruik maken van een groot en zwaar accupakket, zoals in batterij-elektrische auto’s, noemt 80 procent van het algemene publiek als belangrijk voordeel. Andere pluspunten van waterstofauto’s die worden genoemd zijn: geen CO2-uitstoot en geen luchtverontreiniging. Vooral de KNAC-leden zien de grotere actieradius van waterstofauto’s en het sneller kunnen tanken ten opzichte batterij-elektrische auto’s als een belangrijk voordeel. De impact van de accu op het milieu blijkt onder de respondenten een gedeelde zorg.

Veiligheid en duurzaamheid
Het gebrek aan waterstoftankstations en de hoge aanschafprijs van waterstofauto’s zien alle drie categorieën van ondervraagden als een belangrijk nadeel. Het argument dat waterstof minder groen zou zijn dan vaak wordt beweerd wordt ook door KNAC-leden genoemd. Een deel van het algemene publiek en de leaserijders zet vraagtekens bij de veiligheid van waterstof, omdat het explosief is. Opvallend is dat dit aspect van veiligheid bij de KNAC-leden niet speelt. In het onderzoek is onder meer de vraag gesteld wie zich als eerste in een waterstofauto ziet rijden. Onder de automobilisten met een eigen auto scoren de KNAC-leden (16 procent) het hoogst. Onder de groep leaserijders scoren de werknemers met een leaseauto van de werkgever het hoogst (29 procent). Zij geven aan vaker bereid te zijn om langer te rijden naar een waterstoftankstation. Ongeveer 8 procent van deze leaserijders is zelfs bereid om een half uur te rijden naar het dichtstbijzijnde tankstation.

Methode
Het onderzoek is middels technologie van CircleLytics in twee fasen uitgevoerd. De uitkomsten van het eerste deel zijn gebaseerd op antwoorden van 1.275 respondenten (500 KNAC-leden, 500 algemeen publiek en 275 leaserijders) en aan het tweede deel werkten 980 respondenten mee (400 algemeen publiek, 380 KNAC-leden en 200 leaserijders).

Bekijk het onderzoek hier.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring