Kritische Kamervragen over eventuele helmplicht snorfietsers

Laatste update 10 december 2020 Leestijd: 4 min

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra heeft deze week kritische vragen gesteld aan verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen over een eventuele helmplicht voor snorfietsers. Hij ging onder andere in op de gevolgen voor elektrificatie van scooters en voor deeldiensten. De minister beantwoordt de vragen binnen enkele weken.

In de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat bracht Dijkstra onder andere de volgende punten in over het onderwerp helmplicht:

Veiligheid

“De leden van de VVD-fractie hebben twijfels over het idee dat het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers helpt om asociaal weggedrag te minderen. Deze leden zijn van mening dat het een inperking is van de vrijheid en mobiliteit van mensen. Er wordt op dit moment veel aandacht besteed aan de negatieve gevolgen van de snorfiets, maar de snorfiets is voor velen hun primaire vervoersmiddel. Deze leden willen dan ook niet dat mensen worden gedwongen hun vrijheid op te geven of een ander vervoersmiddel te kiezen. Welke verschuiving van snorfietsen naar andere vervoersmiddelen zal plaatsvinden? Zijn deze vervoersmiddelen, zoals een snellere brommer, veiliger? Is een verschuiving naar het ov te verwachten en hoe verhoudt dat zich tot de groeiende behoefte aan individueel vervoer door corona? Is een verschuiving naar de e-bike veiliger als deze net zo hard rijdt? Wat betekent de verschuiving naar de auto voor de doorstroming in de stad, die al zo vol is? Hoe houden we de steden bereikbaar, mede gelet op de zero-emissiezones die door gemeenten kunnen worden ingesteld?” 

Infrastructuur

“De leden van de VVD-fractie lezen dat 55 procent van de snorfietsers zal overstappen naar een ander vervoersmiddel bij invoering van de helmplicht. In hoeverre is de infrastructuur, mede gelet op verdere verstedelijking en bevolkingsgroei, berekend op deze verschuiving? Zijn fietspaden bijvoorbeeld berekend op de verschuiving naar e-bikes? Wat betekent het voor de overgebleven snorfietsers die een helm zullen moeten dragen en zich bewegen tussen het snellere en zwaardere verkeer? In hoeverre is de snorfietser dan beschermd tegen ongevallen? Zijn er cijfers voorhanden waarbij de snorfiets op de rijbaan het onderspit delft?”

Deelscooters en elektrificatie

“De leden van de VVD-fractie zijn huiverig voor invoering van de helmplicht voor snorfietsers, ook nu de elektrische deelscooter meer en meer in opkomst is. De elektrische deelscooter is een ideaal en duurzaam vervoersmiddel en deze leden willen de toegang tot het gebruik van dit vervoersmiddel niet beperken door een helmplicht. Wat voor gevolgen heeft de invoering van de helmplicht voor het gebruik van de elektrische deelscooter? En voor de elektrische scooter in het algemeen? Wordt verwacht dat minder mensen gebruik gaan maken van een dergelijk vervoersmiddel? Wat voor gevolgen heeft dit voor innovatiebedrijven op dit gebied en producenten van deze elektrische (deel)scooters? Klopt het dat de innovatie in elektrische snorfietsen sneller gaat dan de verduurzaming van de brommervarianten? In hoeverre zet een helmplicht een rem op een vergroening van de snorfietsmarkt?” 

Andere voertuigen

De Kamerleden die namens CDA en GroenLinks zitting hebben in de vaste commissie hameren er vooral op dat de minister haast moet maken met een voorstel voor de helmplicht, conform een eerder motie van lid Postma (CDA), en dit los moet koppelen van een afwegingskader Licht Elektrische Voertuigen (LEV). Een helmplicht voor snorfietsen -met hun maximale constructiesnelheid van 25 kilometer per uur- is echter van invloed op regelgeving voor gelijksoortige voertuigen die ook zulke snelheden kunnen ontwikkelen. Logischerwijs wil minister Van Nieuwenhuizen de bevindingen van zo’n onderzoek eerst afwachten, alvorens te besluiten tot een verplichte helm voor alles met een ‘blauw plaatje’ of met dezelfde snelheden, zoals e-bikes, cargobikes, e-steps etc. BOVAG wijst er in elk geval op dat er afspraken zijn gemaakt in het Klimaatakkoord; in 2025 mogen alleen nog maar nieuwe snorfietsen met elektrische aandrijving worden verkocht in Nederland. Intussen is bijna een kwart van alle nieuwe snorfietsen dit jaar een elektrische en lijkt 2025 dus een realistisch doel voor deze klimaatafspraak. Een helmplicht rijdt die afspraak regelrecht in de wielen. Daarnaast vormen deelscooters een katalysator voor de gewenste elektrificatie van het totale park, maar een helmplicht is voor deze diensten praktisch simpelweg onuitvoerbaar, het is onveilig én onhygiënisch.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring