Hulp bij eindejaarsgesprekken

Laatste update 10 december 2020 Leestijd: 3 min

Heeft u de eindejaarsgesprekken al gevoerd met uw medewerkers? In de meeste bedrijven vinden ze deze maand plaats. Een goed moment om eens over meer te spreken met medewerkers dan de dagelijkse gang van zaken. Soms is dit toch een wat lastige situatie. OOMT kan hierbij helpen.

OOMT heeft deze maand een webinar gehouden over hoe het eindejaarsgesprek beter, makkelijker en leuker kan. Heeft u dat gemist? Geen probleem, want het hele webinar is terug te kijken.
Daarnaast biedt OOMT voor bedrijven die vallen onder de cao MvT coaches die kunnen helpen bij het houden van een goed functionerings- of eindejaarsgesprek. Ook biedt OOMT gesprekskaarten die als hulpmiddel kunnen dienen tijdens een eindejaarsgesprekken. Er is een set kaarten voor zowel medewerkers als voor leidinggevenden. Beiden bevatten vragen over de verschillende onderdelen van een eindejaarsgesprek. Zoals de afspraken en verwachtingen van het gesprek zelf, vragen over het werk, de werksituatie, de ontwikkeling en het plezier van de medewerker en over plannen en afspraken voor het komende jaar. Kijk hier voor meer informatie over de kaarten. Kijk hier voor meer informatie over de coaches van OOMT.

Vier tips 

Ook de volgende tips kunnen helpen bij het voeren van eindejaarsgesprekken:
  1. Spreek een duidelijke gesprekscyclus met elkaar of zodat medewerkers weten wat voor gesprek ze voeren. Een functioneringsgesprek is een ander soort gesprek dan een beoordelingsgesprek. In de praktijk zal de eerste variant meer de vorm hebben van een dialoog en is er in de tweede meer sprake van eenrichtingsverkeer. 
  2. Heeft het gesprek het karakter van een dialoog, zorg dan dat het ook echt om de medewerker draait. Vraag hem of haar hoe hij/zij zaken ervaart en hoe het gaat. Laat tijdens het gesprek zien dat je écht geïnteresseerd bent. 
  3. Bereid het gesprek goed voor, een lijst met punten afwerken kan, maar hoeft niet. Het kan een goed startpunt zijn van een gesprek. Dan komen er vanzelf onderwerpen die relevant zijn aan de orde. 
  4. Zorg dat de medewerker duidelijk weet waar hij/zij aan toe is. Is het een beoordelingsgesprek of een functioneringsgesprek? Vertel hoe het gesprek in zijn werk gaat. Doe dit van te voren. Aan het begin van het gesprek stem je de agenda van het gesprek nog even af.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring