BOVAG en FOCWA werken aan aanvullende branchenorm

Laatste update 11 december 2020 Leestijd: 3 min

Omdat de technologie van moderne voertuigen zich alsmaar sneller ontwikkelt, nemen BOVAG en FOCWA het voortouw in het opstellen van een aanvullende branchenorm voor schadeherstel. De nieuwe normering richt zich op bedrijven die schades kunnen herstellen aan voertuigen met complexere verbindingen, materiaalsoorten, hoogvolt systemen en elektronica ten behoeve van rijhulpsystemen. Het streven is om deze norm in de loop van 2021 uit rollen en daarvoor aanstaande januari een blauwdruk gereed te hebben.

Beide verenigingen werken aan de aanvullende norm binnen de Stichting Branchenormering Schadeherstel. Eind 2019 heeft er met branchepartijen een evaluatie plaatsgevonden van de huidige branchenormering. Hier kwam duidelijk uit naar voren dat er behoefte is aan een ‘aanvullende norm’, een normering bovenop of naast de bestaande schadenorm, waarbinnen veiligheidskritisch schadeherstel beter wordt geborgd. De complexiteit van voertuigen neemt sterk toe en schadeherstelbedrijven moeten steeds bewuster zijn van hun eigen bekwaamheid en die van hun medewerkers. In veel gevallen kunnen de schades uitstekend worden hersteld, soms is het verstandiger om schades over te laten aan bedrijven die hierin meer gespecialiseerd zijn. Deze nieuwe normering zal zich richten op extra eisen op gebied van kennis, kunde en apparatuur van het schadeherstelbedrijf en de expliciete borging daarvan binnen het gehele proces. 

Veiligheidskritisch

Branchemanager Frank Ruygrok van BOVAG Schadeherstelbedrijven licht toe: “De bestaande norm biedt op bepaalde punten onvoldoende aanknopingspunten voor autoschadeherstel aan moderne voertuigen voorzien van geavanceerde systemen, constructie en gebruikte materiaalsoorten en verbindingen. We werken aan een nieuwe norm waarin veiligheidskritisch herstel te allen tijde kan worden geborgd en antwoord biedt op de toenemende technologische ontwikkelingen in auto’s. De markt vraagt om een andere aanpak en daar zijn herstellers, ketens en opdrachtgevers het over eens. BOVAG en FOCWA pakken dus die handschoen op. De afgelopen maanden hebben we samen met onze achterban en verschillende stakeholders in de sector gewerkt aan de uitwerking van deze nieuwe normering. In de komende weken zullen we nog enkele knopen moeten doorhakken." Naar verwachting zal er in januari 2021 een blauwdruk beschikbaar zijn zodat de normering in de loop van 2021 kan aangeboden worden aan de markt. 

Het idee is dat er een meer gedifferentieerde aanpak van schadeherstel gaat plaatsvinden op basis van het ‘type schade’: is er sprake van veiligheidskritisch herstel of niet? Indien veiligheidskritisch, dan zal een schadehersteller op termijn aan de eisen binnen de nieuwe normering moeten voldoen met hoger opgeleide medewerkers en minder mogelijkheden tot het uitbesteden van werk. Deze nieuwe normering zal facultatief zijn en dus geen verplichting binnen het lidmaatschap. Bedrijven hebben zelf de keuze om zich verder te specialiseren in het herstellen van veiligheidskritisch en daarmee in veel gevallen complexere herstelwerkzaamheden aan nieuwe en moderne voertuigen. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring