WLTP voor bestelauto's, hoe zit het?

Laatste update 13 september 2019 Leestijd: 6 min

‘De invoering van de nieuwe emissienorm WLTP voor bedrijfswagens is vooral een uitdaging die partijen samen aangaan en waar ze elkaar bij moeten helpen’. Dat was de boodschap die ruim 170 deelnemers op 5 september meekregen op een informatiebijeenkomst over de WLTP. De bijeenkomst was een initiatief van BOVAG in samenwerking met RAI Vereniging.

De nieuwe emissienorm WLTP voor bedrijfswagens werd op 1 september 2019 officieel van kracht. WLTP is een complexe verordening van zeshonderd pagina’s waarvan lang nog niet alle details zijn uitgekristalliseerd. In gesprek blijven en op zoek gaan naar oplossingen is dan ook de oproep. 

Realistisch

WLTP is een wereldwijde testprocedure voor CO2-uitstoot. Deze nieuwe methode verschilt van de oude doordat het een meer realistische uitkomst geeft van de daadwerkelijke uitstoot van CO2 van een voertuig. De test is uitgebreider, wordt gedaan bij andere tijden en snelheden en kijkt naar massa, frontaal oppervlak en rolweerstand. Klacht over de oude methode was dat de uitkomst niet overeen kwam met de waarden van de CO2-uitstoot in de praktijk. Mede om die reden wordt bij de nieuwe test dan ook de CO2-uitstoot opnieuw gemeten wanneer het voertuig na op- of ombouw volledig is voltooid. Aanpassingen aan het voertuig zijn vaak van invloed op dan wel gewicht, frontaal oppervlak of rolweerstand en beinvloeden dus de CO2-emissie.

Wat is een WLTP-voertuig?

Met WLTP-eisen is al gestart in juni 2018 maar in Nederland gelden ze vanaf september 2018. WLTP gaat over personenauto’s en light duty-voertuigen. Een fabrikant bepaalt of een voertuig heavy of light duty is. Heavy duty komt vrijwel alleen voor indien er motorisering van zwaardere modellen van dezelfde fabrikant wordt toegepast. Bij bestelwagens van personenautofabrikanten zal dit dus relatief gezien minder vaak voorkomen. Vaak is in de WLTP-software van een fabrikant al te zien of het voertuig onder deze eisen valt. Heeft u een WLTP-voertuig, dan bent u verplicht om na afbouw, ombouw of verbouwing aan of in het voertuig opnieuw een CO2-berekening te maken. De uitslag van deze meting moet u overhandigen bij melding bij de RDW. Een WLTP-voertuig kan zowel een compleet als incompleet voertuig zijn.

Hoe kom ik aan een CO2-berekening?

Fabrikanten leveren programma’s waarin dealers, importeur of carrosseriebouwers gegevens kunnen invoeren waarna er een CO2-waarde uitkomt. In de meeste programma’s is er een printoptie waarmee de gebruiker het benodigde formulier voor de RDW uit de printer kan laten rollen. Omdat fabrikanten zich uiteindelijk moeten verantwoorden voor hun totale CO2-uitstoot, zijn zij degene die de brandbreedte bepalen waarbinnen de CO2-uitstoot van een voertuig van een bepaald type moet blijven. Die bandbreedte heet interpolatiefamilie (IP-familie) en verschilt dus per type voertuig.
 
In de praktijk betekent deze nieuwe manier van werken dat bij elke opbouw, ombouw of verbouwing van een voertuig rekening moet worden gehouden met de bandbreedte van de WLTP-waarden. Op dit moment heeft het buiten deze range vallen van de waarden nog niet direct gevolgen. Naar verwachting kan het niet voldoen aan deze fabrikantsnormen in de toekomst wel gaan leiden tot een afkeuring bij de RDW.
Bij sommige merken kan ook al in de offertefase worden gekeken naar de WLTP-waarden. Voor onafhankelijke bedrijven in de keten, stelt RAI Vereniging binnenkort een lijst beschikbaar van contactpersonen die meer informatie kunnen geven over de tools van de verschillende merken.

Procedure RDW

Voor de meeste WLTP-voertuigen geldt dat er een CO2-waarde met de tool van de fabrikant kan worden gemaakt en worden overlegd aan de RDW. Wanneer er aantoonbaar geen tool beschikbaar is of wanneer de tool geen uitkomst levert, dan wordt de Vhigh-waarde van het basisvoertuig door de RDW gebruikt. Dit is de hoogste waarde uit de range van het type voertuig in de WLTP-berekening. Blijkt het complete voertuig niet binnen de range van het basisvoertuig te passen dan kan de RDW een ‘nationale individuele toelating’ geven en wordt de CO2-waarde niet meegenomen in de rapportage aan Brussel.
Een derde optie is dat er geen relevante informatie beschikbaar is in de typekeuring. In dat geval wordt de CO2-emissie berekend met de nationale formule op basis van massa rijklaar maken en vermogen.

Wanneer moet een voertuig (opnieuw) worden gemeld bij de RDW?

Een voertuig is (opnieuw) keuringsplichtig wanneer er een wijziging plaatsvindt in de constructie. Dit is het geval bij aanpassing van:
  •     Het aantal assen
  •     Het aantal wielen
  •     De wielbasis van voertuigen
  •     Het type carrosserie
  •     De inrichtingscode
  •     De massa in rijklare toestand wanneer deze meer dan twintig procent afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde
  •     De massa ledig voertuig, indien deze meer dan wanneer deze meer dan twintig procent afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde
  •     Brandstofsoort

Vragen?

Veel over WLTP is nog niet helder en zal gaandeweg duidelijker worden. Heeft u vragen hierover? Neem dan contact op met uw importeur.

Bekijk hier de presentatie van 5 september 2019:  Informatiebijeenkomst WLTP Transport Compleet

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring