Het ministerie van Economische Zaken (EZK) gaat zijn pijlen richten op Europa als het gaat om het transparant maken en delen van data. Dat blijkt uit de Prinsjesdagstukken. Data is het nieuwe goud, hoor je wel eens. En als er geen goede regels komen, bestaat de kans op een soort data-monopolie en dat is niet in het belang van consumenten of het MKB. En het staat succesvolle digitale innovatie in de weg.
Met een kabinetsbrede digitaliseringstrategie wil de overheid naar eigen zeggen een goede balans tussen de belangen van bedrijven en consumenten stimuleren als ook de innovatie in het bedrijfsleven. En dat regel je dus in Brussel. In 2020 zal EZK zich daarom bij de nieuwe Europese Commissie en andere lidstaten sterk gaan maken om eerlijke concurrentie in de digitale economie te borgen, zodat consumenten en ondernemers hun autonomie en keuzevrijheid behouden en zo de kansen die de platformeconomie biedt, optimaal kunnen benutten.
Platformeconomie: Hoe laten we het werken?
BOVAG heeft bijgedragen aan het document “
De Platformeconomie; hoe laten we het werken?” en onder andere aandacht gevraagd voor het transparant delen van data. Download het document hieronder:
BOVAG-analyse Prinsjesdag
De complete BOVAG-analyse van alle Prinsjesdagplannen kunt u hier downloaden:
Klimaatakkoord
Daarnaast maakte BOVAG een samenvatting van de gevolgen van het Klimaatakkoord voor de mobiliteitsbranche: