Dit zijn de nieuwe BPM-tarieven vanaf juli 2020

Laatste update 17 september 2019 Leestijd: 4 min

Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2019 de nieuwe, langverwachte WLTP-tabellen voor de BPM gepresenteerd, die op 1 juli 2020 moeten ingaan. Met deze wetswijziging komt een einde aan de overgangsperiode, die sinds 1 september 2018 loopt. Sinds dat moment wordt de officiële CO2-uitstoot in Europa op basis van de nieuwe, strengere Worldwide Light Vehicle Test Procedure (WLTP) gemeten, maar de Nederlandse BPM baseert zich nog op de oude NEDC-testcyclus. Een oordeel over de impact van die nieuwe tabel kost het nodige denk- en rekenwerk, en komt daarom op een later moment, maar zo spoedig mogelijk.

WLTP-tabel-september-2019-(1).jpg

Lastenneutraal

Het is de bedoeling van de nieuwe tabellen dat gemiddeld niet meer of minder BPM wordt betaald (los van andere factoren) voor een WLTP-auto na 1 juli 2020, dan destijds voor een NEDC-auto vóór 1 september 2018. Daarbij baseert het kabinet zich op berekeningen van onderzoeksbureau TNO in opdracht van het ministerie van Financiën. 

Andere factoren

Wat een directe vergelijking ingewikkeld maakt, is dat de overgang naar NEDC naar WLTP niet de enige verandering in de BPM tussen 2018 en 2020 is. In diezelfde periode past het kabinet namelijk sowieso al jaarlijks de BPM-tarieven aan. Dat gebeurt enerzijds om te corrigeren voor de aanname dat nieuwe auto’s steeds zuiniger worden, en anderzijds om de BPM in de jaren tot en met 2020 beetje bij beetje te verlagen, zoals beloofd door oud-staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes. Een directe vergelijking tussen ‘oud’ en ‘nieuw’ is daardoor eigenlijk niet mogelijk.

Vinger aan de pols

BOVAG zal komende periode de nieuwe BPM-tabel analyseren en onder andere vergelijken met het TNO-onderzoek. Daarnaast staan wij natuurlijk open voor signalen van leden dat de BPM-overgang van NEDC naar WLTP niet eerlijk zou gebeuren. Hoopgevend is in elk geval dat de TNO-berekeningen van het verschil tussen NEDC en WLTP waar het kabinet zich op baseert, in lijn liggen met andere onderzoeken van onafhankelijke bureaus in andere landen, namelijk dat WLTP-auto’s op papier ongeveer 10% plus 15 g/km meer CO2 uitstoten dan in de NEDC testcyclus.

Wel of geen tijdelijke meeropbrengsten

Tussen 1 september 2018 en 1 juli 2020 is er sprake van een soort hybride situatie, waarbij auto’s voor de Europese markt al wél worden geproduceerd met Europese Typegoedkeuring op basis van de WLTP, terwijl de BPM-tabellen nog gebaseerd zijn op de oude NEDC testcyclus. Om te voorkomen dat er veel te veel BPM zou worden geheven, is er bij de BPM-heffing gewerkt met een CO2-waarde waarbij de WLTP-CO2 voor deze auto’s teruggerekend naar een NEDC-waarde (‘NEDC 2.0’). Er loopt nog een discussie of deze methode wel of niet tot extra BPM-opbrengsten heeft geleid. Om de juiste feiten daarover boven tafel te krijgen heeft de autobranche een onderzoeksopdracht aan KPMG gegeven. De uitkomsten daarvan worden dit najaar verwacht. Mocht het inderdaad zo zijn dat de overheid tijdelijk meer BPM heeft binnengekregen door de situatie rondom de overgang van NEDC naar WLTP, dan zal BOVAG zich uiteraard hard maken dat dit geld terugkomt naar de autosector.

MRB-halftarief voor plug-in hybrides nog op basis van NEDC

Behalve in de BPM, werkt de overgang van NEDC naar WLTP voor een klein stukje door in de MRB, namelijk het halftarief voor auto’s met een uitstoot van minder dan 50 g/km CO2 (op NEDC-basis). Vooralsnog houdt het kabinet vast aan deze definitie op basis van de NEDC. Een herziening wordt meegenomen in de modernisering van het MRB-systeem, dat per 1 januari 2021 moet worden opgeleverd.  
 
Een uitgebreide analyse van alle plannen en begrotingen van Prinsjesdag volgt deze week in de ledennieuwsbrief van BOVAG en op mijnbovag.nl

Lees ook:


Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring