BOVAG wil sloopregeling oudste diesels om stikstofcrisis te bezweren 

Laatste update 15 november 2019 Leestijd: 4 min

Het kabinet heeft deze week zijn plannen gepresenteerd om de stikstofcrisis en bijbehorende bouwstop en dreigend banenverlies te bezweren. De maximumsnelheid gaat omlaag. Maar de deur staat ook op een kier voor een sloopregeling. 

Huizenbouw en aanleg van infrastructuur liggen momenteel grotendeels stil omdat de Raad van State heeft geoordeeld dat er te veel stikstofverbindingen neerkomen in beschermde natuurgebieden. Het kabinet kondigt in een brief aan de kamer de volgende maatregelen aan:  
  • De maximumsnelheid op snelwegen gaat overdag naar 100 km/h. Waar nu nog de hele dag 130 of 120 km/h gereden mag worden, mag dat straks alleen tussen 19:00 uur en 6:00 uur.  
  • De samenstelling van veevoer moet veranderen, waardoor er minder ammoniak (een stikstofverbinding) vrijkomt.  
  • Er komt extra geld voor een warme sanering van varkenshouderijen. 
De eerste maatregel treft de mobiliteit. BOVAG vindt het een zeer vervelende maatregel en heeft vraagtekens bij het effect van de rigoureuze ingreep in de maximumsnelheid, maar RIVM heeft becijferd dat het effect kennelijk groot genoeg is om de bouw van huizen en aanleg van infrastructuur vlot te trekken. Welles-nietessen hierover heeft nu weinig zin. 

Aanknopingspunten 

De kabinetsbrief (en de toelichting van premier Rutte op de persconferentie) bevat gelukkig ook aanknopingspunten. Het kabinet stelt dat de snelheidsverlaging een tijdelijke maatregel is. "Op enig moment kan worden besloten dat de snelheid weer kan worden verhoogd, bijvoorbeeld in het licht van de geplande verschoning van het wagenpark of als er andere bronmaatregelen zijn die hetzelfde effect hebben," zo staat in de brief te lezen. Als het wagenpark snel schoner wordt, kan de snelheid weer omhoog, kort gezegd. En daat heeft BOVAG wel ideeën voor. 
  • Ten eerste kan dat door de bpm in Nederland te verlagen of zelfs af te schaffen en zo nieuwe en dus schone auto’s aantrekkelijker te maken, iets waar BOVAG al jaren voor pleit. En waar BOVAG dezer dagen, in de WLTP-discussie, wederom een scherpe lobby voor voert.  
  • Ten tweede kan er een subsidie worden ingevoerd op nieuwe en gebruikte EV’s, zodat niet alleen de zakelijk rijder, maar ook de particulier gestimuleerd wordt EV te gaan rijden. Mede dankzij BOVAG is dit idee in het Klimaatakkoord opgenomen en aan de uitwerking wordt in nauwe samenwerking met BOVAG nu de laatste hand gelegd.  
  • Ten derde kunnen we in Nederland opnieuw een sloopregeling invoeren voor de oudste diesels, zowel personenauto’s als bestelwagens. Ook daarvoor pleit BOVAG al langer, ook daarvoor biedt de brief een opening: "In dit pakket wordt in ieder geval bezien welke bijdrage het verduurzamen van het wagenpark kan leveren via een sloop- en vervangingsregeling." BOVAG maakt graag samen met de overheid werk van zo’n sloopregeling waarbij de oudste personenauto’s en bestellers op diesel versneld vervangen worden door jongere benzineauto’s of de nieuwste en zeer schone generatie diesels. Een vergelijkbare exercitie in 2009 was zeer succesvol.  
En voor deze punten zullen wij ons uiteraard de komende tijd sterk maken ten gunste van onze leden. 

Luister hier het item van BNR Nieuwsradio terug waarin Peter Niesink (algemeen directeur BOVAG) hierover aan het woord komt. 

Malieveld 

Peter Niesink: "Van een enkel lid ontvangen we de oproep om op het Malieveld te gaan demonstreren tegen de beperking van de maximumsnelheid. Wij zullen met hen persoonlijk contact opnemen en aangeven dat dit een zeer vervelende maatregel is voor petrolheads en indruist tegen ons gevoel om vrij te kunnen mobileren, maar niet zozeer een issue is voor een brancheorganisatie van ondernemers in de mobiliteit." 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring