BOVAG bepleit sloopregeling oude diesels

Laatste update 12 november 2019 Leestijd: 4 min

In het Radio1-programma WNL op Zaterdag heeft BOVAG-directeur Peter Niesink afgelopen weekend een pleidooi gehouden voor een sloop- en inruilregeling voor oude dieselauto’s. Niesink benoemde het marginale effect van een verlaging van de maximumsnelheid op de stikfstofuitstoot c.q. -neerslag en opperde het plan om met een overheidspremie versneld oude diesels uit het Nederlandse wagenpark te halen.

In het Radio1-programma WNL op Zaterdag heeft BOVAG-directeur Peter Niesink afgelopen weekend een pleidooi gehouden voor een sloop- en inruilregeling voor oude dieselauto’s. Tijdens de uitzending benoemde Niesink het marginale effect van een verlaging van de maximumsnelheid op de stikfstofuitstoot c.q. -neerslag en opperde hij het plan om met een overheidspremie versneld oude diesels uit het Nederlandse wagenpark te halen.
 
Bekijk en beluister het fragment van BOVAG-directeur Peter Niesink bij WNL op Zaterdag d.d. 9-11-2019.


 
De algemeen directeur van BOVAG wees bovendien op de 600 miljoen euro die het kabinet tot medio 2020 onterecht binnenharkt door te veel bpm te heffen. Deze onbedoelde extra opbrengst kan worden aangewend om een uitgebreide sloopregeling te financieren, waarmee de meest vervuilende personen- en bestelauto’s snel kunnen worden vervangen. Het AD publiceerde vervolgens afgelopen maandag berekeningen van de TU Delft waaruit blijkt dat auto’s van 15 jaar en ouder -zowel benzine als diesel- in Nederland verantwoordelijk zijn voor 35 procent van de stikstofuitstoot en 50 procent van het fijnstof, terwijl het slechts 17 procent van het totale wagenpark betreft. BOVAG herhaalde in het AD de voordelen van een sloopregeling.
 

Oud wagenpark

Feit is dat het wagenpark in Nederland met gemiddeld 11 jaar relatief oud is, vergeleken met andere landen in West-Europa. Dat heeft voornamelijk te maken met de torenhoge bpm die de aanschaf van nieuwe, schonere, zuinigere en veiligere auto’s ontmoedigt. Ter illustratie: in België worden 500.000 tot 550.000 nieuwe personenauto’s op jaarbasis verkocht, terwijl dat er in Nederland dit jaar 430.000 zijn. In 2009 was er ook al eens een sloopregeling, met maximaal 1.750 euro premie, en daarvan maakten zo’n 80.000 mensen gebruik. Bijna een derde kocht daarvoor een nieuwe auto terug en de rest verkoos een jong gebruikt exemplaar. Het plan voor een slooppremie krijgt in het AD bijval van Milieudefensie.
 

735.000 voertuigen

De krant focuste zich maandag voornamelijk op het bouwjaar 2004 en ouder, maar wat BOVAG betreft zou er een stimulans moeten gelden om personenauto’s ouder dan 2009 en bestelwagens ouder dan 2011 te vervangen. In dat geval gaat het om 327.000 personenauto’s en 408.000 bestelwagens (peildatum 1 november 2009, bron RDC). Naast het positieve effect van een sloopregeling op de uitstoot van stikstof, blijkt uit de data van het huidige wagenpark tevens dat de CO2-uitstoot van personenauto’s op diesel ouder dan 2009 gemiddeld 169 gram per kilometer bedraagt. Jongere diesels vanaf 2011 stoten gemiddeld nog maar 113 gram uit. Bij de bestelwagens gaat het om gemiddeld 239 gram CO2 per kilometer voor de diesels van 2010 en ouder. Sinds 2016 ligt die uitstoot structureel onder de 170 gram. Een inruilregeling lost dus niet alleen een deel van de stikstofproblematiek op, maar levert ook een belangrijke bijdrage aan de klimaatdoelstellingen (= CO2). En nieuwe auto’s zijn per definitie ook nog veiliger ook. Het mes snijdt dus aan vele kanten.
 
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring