Uitstel Nederlandse werkplaatskaarten

Laatste update 19 juli 2019 Leestijd: 3 min

Door aanhoudende problemen met de Nederlandse versie van de werkplaatskaarten voor Smart Tachografen, wordt voorlopig in Nederland nog met de Engelse werkplaatskaarten gewerkt. Eerder werd aangekondigd dat deze week begonnen zou worden met levering van Nederlandse kaarten, maar vanwege nieuwe problemen die gelukkig op tijd werden ontdekt heeft KIWA besloten voorlopig door te gaan met leveren van Engelse kaarten. De Engelse kaarten zijn na afgifte een jaar geldig.

De Kroatische werkplaatskaarten die als noodmiddel waren ingezet, verliepen op 15 juli. Bent u in het bezit van zo’n kaart dan kunt u een Engels exemplaar aanvragen bij KIWA.

Aanvraag werkplaatskaart

De Britse kaarten hebben een volledige looptijd en wijken alleen wat uiterlijk betreft af van de Nederlandse kaarten. Met een geldige G1-werkplaatskaart mag, zolang deze geldig is en dus ook na 15 juni 2019, nog steeds een eerste generatie Digitale Tachograaf worden geijkt. Alleen om een G2 (slimme) tachograaf te ijken, is een G2-werkplaatskaart nodig. Iedereen die nog in het bezit is van een werkplaatskaart die alleen geschikt is voor het ijken van een eerste generatie Digitale Tachograaf en deze wil vervangen, kan bij Kiwa een nieuwe aanvraag indienen. Hieraan zijn kosten verbonden.

Bestuurderskaarten

Als een bus of vrachtwagen is uitgerust met een slimme tachograaf, dan mag de chauffeur een geldige G1-bestuurderskaart blijven gebruiken om de rij- en rusttijden te registreren. Wilt u toch gebruik maken van de nieuwste opslagmogelijkheden, zoals de GPS-locatie van het voertuig, dan heeft u een G2-bestuurderskaart nodig. Het aanvragen van een G2-bestuurderskaart kan hier.

Bekijk ook het volledige dossier tachograaf op deze website:



 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring