Aftrap Strategisch Plan Verkeersveiligheid

Laatste update 15 februari 2019 Leestijd: 2 min

Vier partijen waaronder minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ondertekenden gisteren in Utrecht het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. BOVAG is nauw betrokken bij de totstandkoming van deze gezamenlijke visie op de aanpak van verkeersveiligheid dat als doel heeft: nul verkeersslachtoffers.

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid is een bestuursakkoord, wat wil zeggen dat het vooral een afspraak is die overheden onderling met elkaar maken. Vandaar dat naast Minister Van Nieuwenhuizen ook de gemeenten en provincies, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Vervoerregio Amsterdam tekenden voor het SPV 2030. Maar dat wil niet zeggen dat verkeersveiligheid alleen een zaak van overheden is. “Het SPV is een visie op verkeersveiligheid die vanaf nu moet worden uitgevoerd en voor die uitvoering staan tal van maatschappelijke organisaties aan de lat, zoals ANWB, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, Fietsersbond, RAI Vereniging en BOVAG”, legt veiligheidsspecialist Jan Bessembinders namens BOVAG uit. 

Maatregelen 

Aan het Strategische Plan Verkeersveiligheid is het Landelijk Actieplan gekoppeld dat bestaat uit 65 verkeersveiligheidsmaatregelen die tot 2021 worden uitgevoerd. BOVAG is betrokken bij een plan om automobilisten beter gebruik te laten maken van rijtaakondersteunende systemen in auto’s (zogenaamde Advance Driver Assistance Systems), wat een gunstig effect op verkeersveiligheid kan hebben. “Daarnaast spelen wij een rol in de voorlichting rond bandenkeuze en het op de juiste spanning houden van autobanden, want ook dat draagt bij aan veiliger en zuiniger rijden”, aldus Bessembinders. In 2021 wordt het actieplan geactualiseerd.

Meer lezen over het Plan Verkeersveiligheid? Kijk op verkeersveiligheid 2030.nl

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring