BOVAG Brandstofdebat: goede discussie over brandstofmix van de toekomst

Laatste update 01 februari 2019 Leestijd: 3 min

Het BOVAG Brandstofdebat leverde gistermiddag een zeer levendige discussie op over de vraag wat de ideale duurzame brandstoffenmix voor de toekomst is. Veertien deskundigen van onder andere het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Natuur & Milieu, platforms voor CNG, LNG, biobrandstoffen, de grote oliemaatschappijen, autofabrikanten en importeurs voerden in het Utrechtse TivoliVredenburg onder leiding van BNR-journalist Maarten Bouwhuis een scherp debat.

BOVAG probeerde gisteren tijdens het Brandstofdebat samen met een panel van deskundigen antwoorden te zoeken op de belangrijkste vraag die momenteel speelt bij leden van BOVAG, en vooral bij leden van BOVAG Tankstations: welke brandstof gaat het worden en waar moet ik in investeren? Door de klimaatdoelstellingen groeit de urgentie van deze vraag, maar daarmee nemen ook de meningen en onduidelijkheden toe.

Erik Stern, branchemanager van BOVAG Tankstations en initiatiefnemer van het debat: “BOVAG wil graag nuancering aanbrengen in de discussie en meehelpen aan gedegen kennisoverdracht. Daarom hebben we alle deskundigen op dit gebied gevraagd mee te doen. Kennelijk deelden meer mensen onze behoefte, want iedereen wilde meteen meedoen en ook het aantal toehoorders van het debat was groot. Totaal hadden we zo’n tweehonderd man binnen.”

Consistent overheidsbeleid

Aan de hand van stellingen als ‘De overheid kan van alles bedenken, maar de autofabrikant bepaalt’, ‘Waterstof wordt een succes’, of ‘Met biobrandstoffen kan snel en simpel veel klimaatwinst worden geboekt’ konden de voor- en tegenstanders met elkaar in gesprek. In een Lagerhuis-opstelling ontspon zich een levendig debat. De rode draad in de discussie was dat het zeer waarschijnlijk geen kwestie is van óf-óf, maar én-én-én. Alle deskundigen en de zaal waren het er uiteindelijk over eens dat zero-emission het eindstation is, maar dan zowel met stekker-elektrisch als met waterstof-elektrisch. In de transitiefase tot 2025 is er een belangrijke rol voor biobrandstoffen, maar ook aan LNG en CNG, en zelfs diesel worden kansen toegedicht. De belangrijkste randvoorwaarde, daar was ook de hele zaal van overtuigd, is echter wel dat de overheid consistent langetermijnbeleid moet voeren als het gaat om het stimuleren van duurzame mobiliteit.

Meer terugblikken?

Benieuwd wie er meedeed aan het debat en wat er precies gezegd werd? Hou dan de BOVAGkrant van begin maart in de gaten voor een uitgebreider verslag van het Brandstofdebat.

Lees ook de BOVAG-brede Brandstofvisie, waarin BOVAG aan de hand van het model van de 3 B’s (beschikbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaar overheidsbeleid) meer inzicht geeft in de kansen van de verschillende brandstofsoorten.


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring