Tariefstelsel transportsectoren eenvoudiger

Laatste update 20 december 2019 Leestijd: 2 min

Het tariefstelsel voor de transportsectoren wordt eenvoudiger, beter uitlegbaar en transparanter. Dat laat minister Nieuwenhuizen weten in een brief aan de Tweede Kamer. Het aantal tarieven en tariefregelingen wordt drastisch teruggebracht. Het uitgangspunt voor de nieuwe opbouw van het stelsel is dat de tarieven kostendekkend moeten zijn.

Zodra het nieuwe stelsel in werking treedt, worden tarieven die boven de kostprijs liggen in een keer verlaagd naar kostendekkend niveau laat de minister weten. Als voorbeeld noemt zij de tachograafkaart. BOVAG vindt deze verlaging te gering:



Het nieuwe stelsel betekent ook dat de niet kostendekkende tarieven worden verhoogd. Dat gebeurt geleidelijk totdat ook deze tarieven kostendekkend zijn. Deze kostenverhogingen en -verlagingen staan los van de jaarlijkse tarievenwijziging per 1 januari 2020.

Het tariefstelsel wordt aangepast omdat het huidige stelsel uit meerdere regelingen bestaat en 600 verschillende tarieven kent voor de verschillende sectoren van Infrastructuur en Waterstaat. Dat is onnodig ingewikkeld en ondoorzichtig.

Inspraak

Voor het nieuwe stelsel komt in januari een internetconsultering waar BOVAG uiteraard namens zijn leden op reageert. BOVAG vindt de plannen nog niet ver genoeg gaan. De minister verwacht op 1 juli 2020 de nieuwe regeling in werking te kunnen laten treden.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring