Oldtimers, campers en benzineauto’s blijven welkom in milieuzones

Laatste update 18 april 2019 Leestijd: 3 min

Het kabinet is akkoord gegaan met het plan van staatssecretaris Van Veldhoven voor uniform milieuzonebeleid vanaf 2020. Gemeenten die een milieuzone willen invoeren, kunnen er tot 2025 voor kiezen om personen- en bestelauto’s op diesel van Euroklasse 2 en lager óf Euroklasse 3 en lager te weigeren. Hoewel deze twee smaken er volgens BOVAG één teveel is, is de branchevereniging tevreden dat kampeerauto’s, oldtimers en benzineauto’s welkom blijven.

Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) kondigde afgelopen zomer landelijk beleid aan nadat de plannen voor milieuzones als paddenstoelen uit de grond begonnen te schieten. Elke gemeente lijkt daarvoor zelf het wiel te willen uitvinden. Utrecht begon met een verbod op diesels van voor 2001 in het centrum, Rotterdam volgde en gooide de stad ook op slot voor benzineauto’s van voor 1992, terwijl Arnhem diesels van 2004 en ouder ging weren en Maastricht een systeem met Duitse vignetten overwoog. Rotterdam werd voor het benzineverbod intussen alweer teruggefloten door de rechter. 

Euroklasse

Het plan van de staatssecretaris betekent dat gemeenten alleen dieselauto’s mogen weigeren en dan ofwel Euroklasse 2 en lager (in 2020 grofweg minimaal 20 jaar oud)  óf Euroklasse 3 en lager (grofweg 15 jaar oud). In 2025 schuiven deze grenzen een klasse op. BOVAG is betrokken geweest bij de uitwerking van het plan en heeft geageerd tegen het systeem waarin twee keuzes worden voorgelegd, aangezien dat de eenduidigheid in Nederland nog steeds niet ten goede komt. Tegelijkertijd heeft BOVAG erop aangedrongen dat kampeerauto’s, oldtimers van 40 jaar en ouder en benzineauto’s zijn uitgesloten van het gebiedsverbod. Deze uitzonderingen heeft de bewindsvrouw overgenomen en het nieuwe beleid is nu ook door het kabinet geaccordeerd. Daarnaast wordt er niet, zoals in de huidige milieuzones gebeurt, geoordeeld op basis van de arbitraire datum eerste toelating (DET), maar op basis van de Euroklasse. Er kunnen immers voertuigen zijn die aan dezelfde uitstootnorm voldoen, maar in een ander jaar geregistreerd zijn.

Vrachtwagens

Voor trucks bestaat er al vele jaren een landelijk uniform beleid voor milieuzones. Daar komt vanaf 2025 voor gemeenten de mogelijkheid bij om een (kleinere) zero emissiezone in te stellen, conform de afspraken in de Green Deal Zero Emissie Stadsdistributie, die ook door BOVAG is ondertekend. Automobilisten hoeven overigens geen stickers te gaan plakken; via kentekencamera’s kan de Euroklasse automatisch gecontroleerd worden en de betreffende autobezitters zullen volgens de staatssecretaris tijdig informatie ontvangen over de milieukenmerken van hun voertuig.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring