De pagina wordt geladen...
Uit de Branche Barometer van BOVAG Autodealers blijkt dat het gemiddelde rendement per dealervestiging over de eerste helft van dit jaar 1,12 procent bedroeg, tegen 1,08 procent in het eerste halfjaar van 2017. Ondanks een gemiddelde omzetstijging van 10,5 procent ten opzichte van een jaar eerder nam het rendement slechts marginaal toe. Dat is voornamelijk het gevolg van hogere loonkosten in de werkplaats door krapte op de arbeidsmarkt.
Het totale aantal FTE’s per gemiddelde dealervestiging steeg van 14,9 naar 15,8 en de omzet in de eerste zes maanden van 2018 groeide op alle afdelingen. Het afdelingsresultaat groeide echter nergens navenant. In de werkplaats stegen de gemiddelde loonkosten per monteur gemiddeld met 6,8 procent en voor indirecte medewerkers met 3,2 procent. Het resultaat in de werkplaats daalde dan ook met 0,3 procentpunt en de absorptieratio - oftewel de mate waarin after sales de totale kosten van het dealerbedrijf dekken - nam af tot 79,6 procent. De prognose voor het aantal gefactureerde uren per monteur daalde 0,4 procent naar 1.298.
Meer verkoop, minder provisie
De gemiddelde autodealer verkocht in de eerste helft van het jaar bijna 11 procent meer nieuwe auto’s. De provisie ‘F&I’ (Finance & Insurance) per verkochte nieuwe auto daalde echter met een kwart, waarschijnlijk onder invloed van een toename in private lease-transacties. De bruto marge per gecombineerde transactie (BMGT; nieuw en gebruikt gecombineerd) daalde tevens, met 0,6 procent naar 1.807 euro, terwijl de gemiddelde verkoopprijs van occasions juist met 3,5 procent toenam en de omloopsnelheid van gebruikte auto’s 21,5 procent hoger lag.
Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers: “Het volume en de resultaten uit de occasionverkoop moeten nog belangrijker worden voor elke autodealer. En daarnaast blijft het pure noodzaak nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, bijvoorbeeld door diversificatie met leasing, verhuur en schadeherstel. Het klassieke verdienmodel met een dominante positie voor de verkoop van nieuwe auto’s is eindig en de toenemende technische complexiteit vergt steeds meer procesoptimalisatie, zowel door dealers als fabrikanten en importeurs. De krapte op de arbeidsmarkt vertaalt zich bovendien in hogere lonen voor technisch personeel. Omdat we de klant willen blijven bedienen, betalen we graag goed voor goed personeel, maar het trekt wel direct een wissel op de financiële resultaten.”
De BOVAG Branche Barometer is door BOVAG Autodealers met grote zorg vastgesteld op basis van gemiddelden van alle deelnemende automerken over heel Nederland, in samenwerking met de analisten van ASE. Leden van BOVAG Autodealers krijgen vier keer per jaar toegang tot de uitgebreide kwartaalrapportage.
*N.B. De cijfers die in de BOVAG Branche Barometer worden genoemd zijn gemiddelden per vestiging, en moeten niet verward worden met totalen over de hele dealermarkt. Genoemd percentage of cijfer kan dus positiever uitvallen dan de gehele markt, als bijvoorbeeld het aantal vestigingen daalt.