Hogere CO2 voor BPM stabiel rond 10 gram

Laatste update 24 oktober 2018 Leestijd: 3 min

Een maand geleden kon BOVAG voor het eerst rapporteren over de BPM-gevolgen van WLTP op basis van data van internationaal data- en researchbureau JATO. Toen bedroeg het verschil in CO2-waarde voor de BPM 11 gram. In hun laatste rapportage, gebaseerd op veel meer beschikbare WLTP-modellen in Nederland, is het verschil nog altijd 10 gram per kilometer. Dit is in afwijking van wat staatssecretaris Snel rapporteert naar aanleiding van TNO-onderzoek. En het leidt dus ook tot een andere conclusie: de BPM moet wel degelijk op korte termijn worden aangepast om te voorkomen dat de Nederlandse consument de dupe wordt.

De gemiddelde CO2-uitstoot van alle WLTP-modellen die per medio oktober in de Nederlandse prijslijsten staan, en die een directe NEDC-voorganger hadden, bedraagt 140 gram per kilometer. Het gemiddelde van die NEDC-voorgangers was 130 gram. Bij benzineauto’s is dat respectievelijk 144 en 136 gram (dus 8 gram méér door WLTP), en bij dieselauto’s 140 en 128 gram (12 gram méér).

Appels met appels

Deze JATO-rapportage gaat dus alleen over merken, modellen en uitvoeringen waarbij het mogelijk is om appels met appels te vergelijken. (Vrijwel) identieke auto’s dus, die eigenlijk alleen voor wat betreft hun typegoedkeuring (NEDC of WLTP) verschillen. Daar zit meteen een groot verschil met de TNO-rapportage in opdracht van het ministerie, want daar zijn álle verkochte WLTP-auto’s vergeleken met álle verkochte NEDC-auto’s. Appels en peren door elkaar dus, waardoor het trekken van scherpe conclusies voor TNO lastig is.

Interpretatie

Om deze JATO-cijfers goed te kunnen interpreteren, zijn de volgende opmerkingen van belang:
  • Het verschil tussen WLTP, NEDC 1.0 en NEDC 2.0. Bij deze vergelijking tussen oud en nieuw gaat het níet om het verschil tussen de oude NEDC 1.0 CO2-waarde en de nieuwe WLTP CO2-waarde. Die laatste waarde wordt voor diverse doeleinden door de fabrikant ‘teruggerekend’ naar een NEDC 2.0-waarde. Zolang er nog geen BPM-tabel op basis van WLTP-waarden is, gebruikt de belastingdienst deze NEDC 2.0-waarde als basis voor de BPM-berekening. Op de Nederlandse prijslijsten worden in de regel ook alleen de NEDC 2.0-waarden vermeld, en (nog) niet de WLTP-waarden.
  • Aanbod versus verkopen. De gemiddelden zijn door JATO berekend op basis van de modellen en uitvoeringen die worden áángeboden, zonder rekening te houden met hoeveel er van welke uitvoering worden verkócht. Een exclusieve twaalfcilinderuitvoering in het topsegment telt dus net zo zwaar mee voor het gemiddelde als een courante 1.0-uitvoering van een A-segment model.
  • JATO-database. De database van JATO bestaat nu uit meer dan 2.200 uitvoeringen. Als bron worden alle officiële prijslijsten voor de Nederlandse markt gebruikt. De nieuwe WLTP-typegoedkeuring is per 1 september verplicht om nieuwe auto’s te mogen registeren (restantvoorraadregeling auto’s uitgezonderd). Maar nog niet alle modellen zijn op dit moment al in een WLTP- (en dus NEDC 2.0-) versie beschikbaar. Dat betekent dat de database de komende weken en maanden nog groter zal worden en dus ook dat de hier gepresenteerde cijfers nog zullen veranderen.


Meer informatie vindt u in het dossier WLTP
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring