Minister heeft oog voor wachttijdenproblematiek en werkt aan maatregelen

Laatste update 18 mei 2018 Leestijd: 3 min

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft in een brief aangegeven dat ze samen met het CBR kijkt of ze op korte termijn maatregelen kunnen nemen om de wachttijden voor rijexamens terug te dringen. Zo bekijkt het CBR op het moment of het mogelijk is om bij kandidaten die extreem slecht voorbereid zijn op het examen dit per direct af te breken, en de kandidaat daarna langer te laten wachten op een herexamen.

De minister schreef dit in een brief met antwoorden op Kamervragen van CDA-kamerlid Maurits von Martels. Er wordt volgens de minister ook gewerkt aan maatregelen die de wachttijden op langere termijn moeten terugdringen. Zo is het CBR al geruime tijd zeer actief nieuwe examinatoren aan het werven en opleiden. In de brief staat dat het CBR last heeft van de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor het steeds moeilijk is om geschikte kandidaten aan te trekken.  

Slagingspercentage

Het slagingspercentage van zo’n 1.500 rijscholen is volgens de minister onder de maat: “Op dit moment hebben 1.500 rijscholen van de ca. 8.000 die zijn ingeschreven bij het CBR een slagingspercentage voor het eerste examen van 30% of lager. Dit betekent dat er kandidaten op examen komen die volstrekt onvoldoende zijn opgeleid en waar de examinator moet ingrijpen om ongelukken te voorkomen.” Volgens de minister brengt dit de verkeersveiligheid in gevaar. “Ook uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het in een aantal gevallen onverstandig om een dergelijk slecht opgeleide kandidaat de hele rit van het praktijkexamen af te laten maken. Het CBR beziet hoe daar op korte termijn iets aan gedaan kan worden, bijvoorbeeld door het afbreken van het examen in combinatie met een verplichte langere wachttijd voor het herexamen.” Wat voor effect deze maatregelen hebben op de wachttijd is volgens de minister moeilijk in te schatten. Wel verwacht ze dat als het gemiddelde slagingspercentage (nu rond de 50%) stijgt, de reserveringstijd snel weer binnen de gewenste zeven weken zou komen.

Aanpak

De door de minister genoemde aanpak is in lijn met eerdere adviezen van BOVAG. Leerlingen die nauwelijks voorbereid aan hun praktijkexamen beginnen en rijscholen die het examen als verdienmodel gebruiken in plaats van leerlingen op te leiden als verkeersveilige weggebruikers, zijn bij de brancheorganisatie al jaren een doorn in het oog. BOVAG ziet daarom de voorgestelde maatregelen positief tegemoet. Bovendien helpt het rijscholen bij het voeren van gesprekken met leerlingen en ouders die aandringen op een examen maar waarbij leerlingen er nog zeker niet klaar voor zijn.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring