Fiscaalvriendelijke regels voor fiets van de zaak op komst

Laatste update 20 maart 2018 Leestijd: 2 min

Staatssecretaris Snel van Financiën komt nog dit jaar met een voorstel om het gebruik van een leasefiets fiscaal aantrekkelijker te maken. BOVAG is blij met deze eerste stap waarmee het gebruik van de fiets in woon-werkverkeer een flinke stimulans krijgt. BOVAG pleit al sinds de afschaffing van de bedrijfsfietsregeling in 2015 voor een fietsvriendelijk fiscaal beleid. Belangenorganisaties hebben uitgerekend dat de maatschappelijke baten kunnen oplopen tot zo’n 50 miljoen euro per jaar.

ANWB, BOVAG, Fietsersbond, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA willen dat meer mensen in Nederland de fiets pakken. Zowel zakelijk als privé. Met name de elektrische fiets en de speed pedelec zijn bijzonder geschikt voor woon-werkverkeer, maar de potentie wordt nog onvoldoende benut en belemmerd door onbegrijpelijk fiscaal beleid. Volgens de organisaties is het gebruik van de fiets niet alleen belangrijk om de groeiende bereikbaarheidsproblemen aan te pakken, maar draagt het ook bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot, verbeteren van de luchtkwaliteit en de volksgezondheid. 

Met een fietsvriendelijk fiscaal beleid willen de 6 organisaties de regels voor de leasefiets vereenvoudigen en aansluiten bij het huidige bijtellingspercentage van 4 procent voor de elektrische auto. De jaarlijkse baten van een dergelijke regeling voor de maatschappij kunnen oplopen tot zo’n 50 miljoen euro; 6 miljoen euro aan belastinginkomsten en 44 miljoen aan maatschappelijke baten. Iedere extra fietser levert namelijk een jaarlijkse besparing op van maximaal 400 kg CO2 uitstoot en 210 euro aan ziekte- en verzuimkosten.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring