Nieuwe WLTP-testcyclus vraagt om aanpassing BPM

Laatste update 18 januari 2018 Leestijd: 3 min

Door de overgang van de Europese NEDC-testcyclus naar de WLTP ontstaan er problemen in de BPM. Wat is er aan de hand, wat vindt BOVAG ervan en wat gaan we doen? Een beknopt overzicht.

Wat is er aan de hand?

Tussen 1 september 2017 en 1 september 2018 zullen stapsgewijs alle nieuw geproduceerde auto’s overgaan op de Europese WLTP-test. Deze test is een stuk strenger bij het vaststellen van het officiële brandstofverbruik en de emissies van nieuwe auto’s dan de bestaande, verouderde, NEDC testcyclus. Als niet wordt ingegrepen in de BPM, dan gaat de BPM per auto óók omhoog, deze is immers direct gekoppeld aan de officiële CO2-uitstoot. Het ministerie van Financiën heeft in 2016 al aangekondigd de BPM-tabellen op de nieuwe testcyclus te zullen aanpassen.

Overgangsfase

Nu ontstaat er echter een probleem in de overgangsfase: WLTP-auto’s worden ‘teruggezet’ naar hun NEDC CO2-waarde om ze (bij gebrek aan een WLTP-BPM tabel) correct te kunnen aanslaan in de BPM. Dat terugzetten kan via een rekentool van de Europese Commissie, of doordat fabrikanten hun auto’s laten hertesten. Beide methoden resulteren in een zogenaamde ‘NEDC 2.0 waarde’. Er zijn nu eerste indicaties dat die NEDC 2.0 waarden vaak boven de oorspronkelijke NEDC (1.0) waarden liggen. Dat zou in 2018 tot hogere BPM-bedragen kunnen leiden.

Uitgangspunten BOVAG

Centraal staat voor BOVAG dat de consument niet de dupe mag worden van de theoretisch-technische overgang van NEDC naar WLTP. Dat betekent géén hogere belastingen en zo min mogelijk verwarring in de showroom. Ook moeten autobedrijven in hun bedrijfsvoering (met name qua automatisering) met de aanpassingen uit de voeten kunnen. Dit sluit het gelijktijdig bestaan van twee BPM-tabellen (eentje voor NEDC-, en een andere voor WLTP-auto’s) uit.

Vervolgacties

BOVAG en RAI Vereniging zijn met het ministerie van Financiën in gesprek om zo snel mogelijk (liefst per 1 januari 2019) naar een nieuwe WLTP-BPM tabel over te gaan. Deze moet ervoor zorgen dat de gemiddelde BPM voor nieuwe auto’s niet stijgt. Op merk-, model- en uitvoeringniveau kan dat overigens per definitie niet worden gegarandeerd, omdat de verhouding tussen NEDC en WLTP CO2-emissiewaarden voor elke auto anders kan zijn.

Ondertussen houden wij dit jaar de markt in de gaten voor wat betreft prijsstijgingen als gevolg van de problematiek van de overgangsfase. Mocht dit inderdaad leiden tot meeropbrengsten voor de BPM, dan moet daar bij het maken van de nieuwe WLTP-BPM tabellen rekening mee worden gehouden.

In de media

Diverse media besteedden op 8 januari aandacht aan de problemen die in de BPM ontstaan:

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring