BOVAG praat met ministerie over wetswijziging code 95: dit zijn de feiten

Laatste update 15 augustus 2018 Leestijd: 3 min

De media hebben de afgelopen weken veelvuldig geschreven over de wetswijziging rond code 95 en de gevolgen daarvan. Dit voorstel van de minister van Infastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen betekent dat duizenden oudere beroepschauffeurs die automatisch code 95 mochten bijschrijven op hun rijbewijs alsnog verplichte nascholing moeten volgen. BOVAG heeft woensdag 8 augustus nogmaals gesproken met het ministerie over de situatie.

In Nederland hebben chauffeurs met een C- en/of D-rijbewijs, die geboren zijn voor 1 juli 1955, een tijdlang vrijstelling gekregen van nascholing. Zij mochten tot 1 juni 2015 code 95 op hun rijbewijs laten bijschrijven. Dis is echter in strijd met EU-regels en de Europese Commissie wil dat deze chauffeurs alsnog de bij- of nascholing moeten inhalen. Nederland is het enige land waar deze vrijstelling is gegeven. De minister dient daarom dit wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer en dat was ook al langer bekend bij alle betrokken organisaties

Ingang wetgeving vanaf 2020

De verwachting is dat de wetswijziging per januari 2020 ingaat. Is iemand voor 1 juli 1955 geboren, dan moet het rijbewijs met code 95 omgewisseld worden naar een rijbewijs zonder vermelding. Chauffeurs moeten 35 uur nascholing volgen om voor de periode van vijf jaar weer code 95 bij te laten schrijven. De nascholingsopleidingen komen in vele soorten en maten, maar BOVAG adviseert voornamelijk aandacht te besteden aan verkeersveiligheid en bijvoorbeeld de moderne, intelligente hulpsystemen (ADAS). De overheid stuurt alle branchepartijen en chauffeurs, op wie de wet van toepassing is, een brief met alle informatie.

Consequenties voor code 95-opleiders

BOVAG is samen met onder andere de transportsector op woensdag 8 augustus op gesprek geweest bij de directie van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat om te praten over code 95. Jos van den Broek, branchemanager BOVAG Rijscholen: “Daar hebben we allereerst de nieuwste feiten boven tafel gekregen zodat we onze leden goed kunnen informeren. Ook om in te schatten wat deze nascholing betekent voor de capaciteit van rijscholen.” Het ministerie roept de opleiders op om zich voor te bereiden en relevante nascholing aan te bieden. 

Oplossing: wegwerken examenachterstanden

De plannen van de minister hebben stof doen opwaaien in de transportbranche, waar momenteel een groot personeelstekort heerst. De branche vreest dat oudere chauffeurs af gaan haken als zij de verplichte nascholing moeten volgen. Er wordt ook gekeken of het mogelijk is om gepensioneerde chauffeurs terug te halen in de branche. BOVAG vindt dat verkeersveiligheid en de kwaliteit van nascholing voorop moeten blijven staan. Jos: “We zien ook oplossingen in het wegwerken van de examenachterstanden bij het CBR, waardoor sneller nieuwe chauffeurs de branche in kunnen stromen. Daarover zijn we ook met de overheid en CBR in gesprek.” 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring