Dit is wat u écht moet weten over de WLTP

Laatste update 13 april 2018 Leestijd: 2 min

De nieuwe WLTP heeft gevolgen voor merkdealers. Hoe het precies zit, heeft BOVAG in een dossier overzichtelijk op een rij gezet.

Door de overang van de Europese NEDC-testcyclus naar de WLTP kunnen er problemen ontstaan bij de berekening van de BPM op nieuwe auto's. De materie rond dit onderwerp is lastig, maar BOVAG heeft in een heldere uitleg beschreven wat er exact aan de hand is en wat de gevolgen voor merkdealers kunnen zijn in de overgangsperiode en daarna. Want tussen nu en 1 september 2019 is er een situatie dat er zowel NEDC-auto's en WLTP-auto's op de markt zijn. Daarom komt er een restantvoorraadregeling voor NEDC-auto’s die voor 1 juni 2018 zijn geproduceerd ofwel een CVO-tekendatum hebben van voor 1 juni 2018 (3 maanden voordat de typegoedkeuring ongeldig wordt). Deze restantvoorraad kan na 1 september 2018, tot 2 weken na 1 september 2018, aangemeld/ingediend worden bij de RDW. Voertuigen die niet in de restantvoorraadregeling (kunnen) vallen moeten voor 1 september 2018 geregistreerd worden.

BOVAG adviseert zijn leden om nú met de dealervereniging en importeur te overleggen over de timing van de komst van de nieuwe WLTP-auto's en afspraken te maken over de restantvoorraadregeling van NEDC-auto's.

Naar het Dossier 'Alles over de WLTP'
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring