Voorkom boetes: adverteer óók tweedehands caravans en campers met all-in-prijzen

Laatste update 01 december 2017 Leestijd: 2 min

Consumentenorganisaties controleren als sinds maart dit jaar of caravan- en camperbedrijven nieuwe en tweedehands caravans en campers adverteren inclusief alle niet-vermijdbare kosten. BOVAG adviseert ondernemers met klem on de algemene regels van de ACM te volgen. Wie zich er niet aan houdt, loopt kans op een forse boete . Bovendien dreigen consumentenorganisaties de publiciteit op te zoeken als de branche zich niet snel verbetert.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft algemene regels opgesteld voor advertentieprijzen van consumentenproducten, omdat consumentenorganisaties bij de ACM hadden geklaagd dat er te vaak naar hun zin bijkomende kosten zijn bij de aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe auto of caravan. Het gaat om kosten waar je als klant niet omheen kan, maar die niet in de geadverteerde prijs zijn verwerkt, veelal ‘kosten rijklaar maken’ genoemd. Deze kosten zijn in de ogen van de ACM ‘niet vermijdbaar’ en moeten daarom in de geadverteerde prijs worden opgenomen.

Niet-vermijdbare kosten

Volgens de ACM zijn niet-vermijdbare kosten alle kosten die nodig zijn om te zorgen dat een klant met bijvoorbeeld een camper of motorfiets rijdend de showroom kan verlaten. Tot de niet-vermijdbare kosten in de caravan- en camperbranche behoren: transportkosten, leges, bpm, btw, kentekenplaten en verwijderingsbijdragen voor banden, koelkast, tv et cetera. Ook voor gebruikte producten geldt dat de niet-vermijdbare kosten in de advertentieprijs moeten worden opgenomen, alleen zullen dat er in het algemeen veel minder zijn. Met een gebruikte camper bijvoorbeeld, kun je over het algemeen zonder veel kosten de showroom uitrijden en zijn de niet-vermijdbare kosten beperkt tot de leges van de overschrijving. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring