10 social-media-tips voor rijschoolhouders

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Social media zijn niet meer weg te denken en vormen tegenwoordig een essentieel marketingonderdeel, vooral voor rijscholen. BOVAG zet in de campagne ‘Kies een BOVAG-rijschooL’ in op Facebook en wil daarmee ook de ouders van jongeren bereiken.

Onderstaand een tiental tips hoe u zelf met social media aan de slag kunt en er verder mee komt.

1. Denk erover na, ontwikkel een strategie
Alleen een profiel aanmaken en lukraak berichten online zetten is niet aan te raden. Bepaal vooraf hoe u de rijschool online neer wilt zetten: wie wilt u bereiken, wat wilt u uitdragen, maar ook: welke kanalen gaat u gebruiken? Beter een paar platforms goed, dan allemaal half. BOVAG gebruikt bijvoorbeeld heel bewust voornamelijk Twitter en Facebook en iets mindere mate LinkedIn en YouTube. Maar de jeugd is ook goed te bereiken via Snapchat, Instagram en vergeet ook Whatsapp niet.

2. Maak tijd vrij
Als u niet direct resultaat ziet, zult u al snel geneigd zijn minder in te loggen en minder te publiceren. Maak er tijd voor vrij, besteed er aandacht aan en verlies niet te snel de moed. U zult zien dat het na verloop van tijd gewoon een tweede natuur wordt en bij de dagelijkse bezigheden gaat horen.

3. Geen eenrichtingsverkeer
Op social media draait het niet enkel om het zenden van informatie. Streef naar tweerichtingsverkeer en ga in gesprek met potentiële klanten. Niet reageren is sowieso uit den boze, geef op zowel positieve als negatieve berichten snel en passend antwoord en zet uzelf zo servicegericht neer.

4. Schrijf gericht op de persoon
Spreek mensen persoonlijk aan met uw berichten. Woorden zoals u, uw en jouw helpen om lezers zich verbonden te voelen.

5. Voorkom spam
Social media pagina’s regelmatig bijhouden is belangrijk. Maar zorg ervoor dat u niet gaat spammen. Plaats niet teveel berichten en hou het relevant. Let er verder op dat berichten niet teveel op reclame gericht zijn om irritatie bij volgers te voorkomen.

6. Beeld zegt meer dan duizend woorden
Het is een bekend gezegde dat ook zeker geldt voor social media. Aantrekkelijk beeldmateriaal komt interactie en respons ten goede. Investeer daarom in goed beeldmateriaal van de rijschool. Een reeks goede foto’s kan lange tijd als input dienen voor aantrekkelijke berichten.

7. Prikkel nieuwsgierigheid
Het opbouwen van nieuwsgierigheid is belangrijk op social media. Vooral wanneer het doel is om mensen op een bericht te laten klikken. Zorg voor een gezonde kloof tussen wat mensen zien en wat ze willen weten om nieuwsgierigheid te stimuleren.

8. Geef tips
Laat zien dat u verstand van zaken hebt. Deel handige tips die leerlingen helpen en ouders laten zien dat hun kinderen bij u aan het juiste adres zijn voor rijles.

9. Fun!
Mensen bekijken social media veelal omdat ze vermaakt willen worden. Pas berichten daarop aan en plaats regelmatig leuke, opvallende of grappige afbeelden die de interactie stimuleren.

10. Heb plezier
Zie social media niet als een vervelende taak, maar heb plezier. Sociale netwerken geven u de kans om direct met uw doelgroep in contact te komen op een leuke en spontane manier. Profiteer en leer hiervan.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring