Arbeidscontract wel of niet verlengen? Zeg altijd schriftelijk aan

Laatste update 22 augustus 2018 Leestijd: 2 min

Werknemers met een contract van 6 maanden of langer moeten uiterlijk 1 maand voordat hun tijdelijke arbeidsovereenkomst afloopt schriftelijk geïnformeerd worden over het wel of niet verlengen ervan. Dit is geregeld in de wettelijke ‘aanzegplicht’ die sinds 1 januari 2015 van kracht is.

Biedt u de werknemer een nieuw contract aan dan laat u hem ook weten tegen welke arbeidsvoorwaarden u dat doet. Niet op tijd of niet schriftelijk aanzeggen kan u duur komen te staan. Ook als de werknemer zelf ontslag neemt en na afloop van het tijdelijke contract weg gaat. Voor iedere dag dat u te laat bent met aanzeggen kan de werknemer een schadevergoeding ter hoogte van een dag loon claimen. Zegt u helemaal niet aan, dan bedraagt de schadevergoeding een maandsalaris.

Agenda
Zet om te voorkomen dat u te laat bent, in uw agenda wanneer aflopende tijdelijke contracten minimaal aangezegd moeten worden. Neem daarin een marge waarin u tijd heeft om dit schriftelijk te regelen.

Aanzeggen moet schriftelijk, u moet namelijk kunnen aantonen dat het bericht de werknemer heeft bereikt. Een mondelinge aanzegging is dus niet voldoende. Wel heeft een kantonrechter in een rechtszaak bepaald dat een aanzegging via Whatsapp ook geldig is. Het is de vraag of alle rechters hier zo over denken.

Op mijnBOVAG staat een model-aanzegbrief die BOVAG heeft opgesteld en die u kunt gebruiken. Heeft u vragen hierover? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies.


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring