Campagne tellerrapport van start

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

'Doe jezelf niet te kort, vraag het tellerrapport', dat is de slogan van de campagne die de RDW de komende maanden via verschillende kanalen uitrolt. Met deze campagne wil de RDW autokopers wijzen op het nut van het opvragen van een tellerrapport.

Als een consument een auto met een onlogische tellerstand te pakken heeft, kan dit financieel flink in de papieren lopen en dat is voor niemand een prettige ervaring.

“Goed dat de consument wordt geïnformeerd over de risico’s. Immers, wie een auto koopt met een teruggedraaide kilometerteller, betaalt mogelijk te veel bij aanschaf en loopt het risico op dure reparaties”, aldus BOVAG-woordvoerder Paul de Waal. “Bovendien is met een verkeerde tellerstand de verkeersveiligheid in het geding.”

De verwachting is dat zowel autobedrijven als particuliere verkopers vaker gaan vragen naar een tellerrapport. Ongeveer 190.000 personenauto’s en lichte bedrijfswagens staan geregistreerd met een onlogische tellerstand. Dit kan komen door tellerfraude. Consumenten kunnen de bestaande voertuigeigenaar vragen om een tellerrapport of zelf de actuele tellerstand controleren via www.rdw.nl.

Nederland ijvert al 25 jaar voor het terugdringen van tellerfraude. In 1991 is de stichting Nationale Autopas (NAP) hiermee begonnen. Inmiddels heeft de overheid (de RDW) de meeste operationele taken overgenomen. In twintig jaar tijd is het aantal voertuigen met een teruggedraaide teller teruggebracht van 30% in 1991 naar 5% in 2010. Dat percentage is anno 2016 verder teruggelopen naar 2%, met dank aan de collectieve inspanningen van de branche.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring