Vrijstelling pechstrook verlengd

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De vrijstelling voor bij BOVAG aangesloten truckdealers om op de vluchtstrook te rijden op weg naar een pechgeval is verlengd tot 2021. Dit is het resultaat van onderhandelingen over de rol van truckdealers in het verlenen van pechhulp aan gestrande vrachtauto’s.

De huidige vrijstelling was tijdelijk voor 1 jaar en geldig tot 1 juni 2016. Deze verlenging brengt echter wel een aatal aangescherpte afspraken met zich mee. Zo moeten hulpverleningsvoertuigen aan de juiste REVI normen voldoen evenals de kleding van de servicemedewerkers. Ook zal een nieuwe training Incident Management gevolgd moeten worden waarvan het certificaat vier jaar geldig is. De truckdealers zullen op korte termijn meer informatie van BOVAG ontvangen zodat ze zich goed kunnen voorbereiden. Ook staat dit onderwerp op de agenda van de bijpraatsessie voor leden in Bunnik op dinsdag 7 juni.

Pilot pechhulpverlening

De vrijstelling was onderdeel van de pilot van Rijkswaterstaat die in de tweede helft van vorig jaar liep. Daarin konden truckdealers, bandenservicebedrijven en bergers een nieuwe manier van samenwerking uitproberen om gestrande vrachtwagens langs de rijkswegen sneller op gang te helpen. Een belangrijk onderdeel daarvan was het op afstand vaststellen welke partij er moet uitrukken om de snelste pechhulp te verlenen.Tot dan toe was het beleid van de wegbeheerder om een vrachtwagen direct af te slepen, terwijl het euvel soms ook ter plekke sneller te repareren is, waardoor bergen niet nodig is. Voorwaarde om dit aan te tonen was dat truckdealers een vrijstelling nodig hadden om bij hulpverlening op de pechstrook te mogen rijden.

Aad Verkade, branchemanager Truckdealers bij BOVAG, is trots en tevreden over deze verlenging: “Ik durf voorzichtig te concluderen dat we geslaagd zijn de belangen van de truckdealers goed te borgen, maar ook om hen in de gelegenheid te stellen hun kennis over het voertuig in te zetten in het maatschappelijke belang om files te verminderen. Truckdealers, bergers en bandenleveranciers hebben laten zien dat pechhulpverlening langs de snelweg dankzij nieuwe technologieën nu efficiënter en veiliger kan.”
 

Tweede pilot in Rotterdam

Momenteel lopen nog gesprekken over een nieuwe en intensievere pilot op de ruit Rotterdam waar files grote maatschappelijke schade veroorzaken. Bovendien wil BOVAG Truckdealers samen met TLN, EVO en VACO meer werk maken van preventie. Want een voertuig wat niet strandt behoeft ook geen pechhulp.



 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring