Autoverkoop 2015: 12,5% meer zelfregistraties

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De dealerbranche registreerde in 2015 in totaal 73.087 auto's als 'selfie', dat is 12,5% meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit een analyse van de jaarcijfers. "Afbouwen van dit fenomeen is een langetermijnkwestie. Daarvoor zijn nog veel gesprekken tussen dealers en importeurs nodig", stelt Eric Tak, voorzitter BOVAG Autodealers.

De afgelopen maand december was een topmaand in zelfregistraties. Vooral merken als Peugeot, Volkswagen, Renault, Volvo en Mitsubishi lieten in december nog veel populaire modellen met lage fiscale bijtelling (7 of 14 procent) op kenteken zetten, zodat deze in 2016 nog onder het gunstige tarief kunnen worden geleverd aan leaserijders. De branche registreerde in 2015 zelf in totaal 73.087 auto's, 12,5 procent meer dan het jaar ervoor.

“Op zich is er met de selfie-piek van december niets mis”, zegt Eric Tak. “Dealers hebben er financieel voordeel van. Die zelfregistraties zijn correct afgehandeld, binnen de kaders van de wet. Prima dus." De selfie-piek van afgelopen jaar was ook een gevolg van de fiscale sturing en Tak hoopt dat dit door de komst van Autobrief 2 de laatste keer was. "Nu ging het om auto's die courant zijn door de lage bijtelling, maar voor de lange termijn moet de branche af van de push van moeilijk verkoopbare auto’s via importeurs naar de dealers."

Hoe wenselijk ook, het einde van de zelfregistraties is volgens Tak helaas nog niet in zicht. “Ik geloof dat niets onmogelijk is, maar een dealerbranche zonder zelfregistraties is nog ver weg. Niet omdat ik denk dat de wil bij de Nederlandse dealers om dit te veranderen ontbreekt, maar omdat het een gevolg is van een groter spel van de Europese autofabrikanten. Zolang de fabrieken hun productielijnen laten doordraaien, blijft er overproductie."

De zelfregistraties zijn aldus Tak een wezenlijk onderdeel geworden van het huidige businessmodel. “We allemaal weten dat selfies niet meer voldoen, wanneer je het hebt over moeilijk verkoopbare modellen. Het is toch gek dat je een extra hoeveelheid nieuwe auto’s registreert, waarvan je weet dat je ze moeilijk kwijtraakt in deze markt, alleen maar om een bonus te bemachtigen of een hoger marktaandeel te behalen? De koppeling van verkoopaantallen aan hoge bonussen zou eigenlijk doorgeknipt moeten worden. Selfies kosten de keten geld. Wil een importeur auto’s kwijt, dan vind ik dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen voor een goede voorfinanciering en extra marge. Van wurgconstructies moeten we af. Maar dat kost tijd, omdat je te maken hebt met vaak langlopende contracten en een complex margehuis. Een zaak van de lange adem dus.”



 

 

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring