Nieuw verdienmodel nodig

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De consument koopt minder nieuwe fietsen en dat leidt tot overaanbod in de keten en druk op de marges. Een nieuw verdienmodel en een goede samenwerking is noodzakelijk om tot een gezonde keten te komen. Dit blijkt uit BOVAG-onderzoek naar de verdiencapaciteit. Hoe pakken we dit aan? Kom naar de BOVAG Fietsbranchedag op 15 februari!

Het rendement van fietsenwinkels staat onder druk. Rob van Oosterhout, voorzitter van BOVAG Fietsbedrijven: “Het is gelukkig nog niet zo erg als bij de schoenenwinkels die massaal moeten sluiten, maar bij veel fietsbedrijven wordt te weinig geld verdiend.” Voor BOVAG Fietsbedrijven was dat reden om onderzoeksbureau Meijer & Van der Ham te laten kijken naar het perspectief voor de komende jaren en de manier waarop bedrijven geld kunnen verdienen.

Veranderde wereld
Tijdens de BOVAG Fietsbranchedag op 15 februari 2016 in Apeldoorn worden de resultaten van dat onderzoek gepresenteerd. Over het perspectief van de branche is management consultant Ube van der Ham nu al heel helder: “De situatie van vroeger, komt niet meer terug. Het aantal nieuw verkochte fietsen is met ruim een kwart gedaald. Veel mensen hopen dat de crisis nu eindelijk voorbij is en dat het allemaal weer aantrekt, maar de wereld is echt veranderd. De consument koopt de komende jaren op een andere manier dan vroeger en fabrikanten, groothandels en verzekeraars gaan kritisch kijken naar de manier waarop ze in de markt willen opereren. De winkelier moet daarbij niet een afwachtende houding aannemen, maar zelf zijn keuzes maken en daarbij de juiste partners kiezen.”

Slagkracht
Om tot een effectieve en efficiënte keten te komen is een goede samenwerking met de leverancier noodzakelijk volgens Van der Ham. “Samen moet je de juiste slagkracht hebben om de consument naar de winkel te trekken en kosten moeten maar één keer in de keten gemaakt worden. Als de commerciële samenwerking niet matcht, dan krijgen we een situatie als in de schoenenbranche waar de consument in de winkel komt passen en vervolgens via het mobieltje bij een internetwinkel de bestelling plaatst.”

Kom naar de Fietsbranchedag
Maakt u zich zorgen over de toekomst? Collectief samenwerken en innoveren biedt u als ondernemer kansen. Hoor hier meer over op de BOVAG Fietsbranchedag op 15 februari in de Zwitsalfabriek in Apeldoorn. Het thema van de dag is: Samen werkt! Meer informatie: www.bovagfietsbranchedag.nl

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring