Margetrajectdatabase 2015: kleine schommelingen

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

De totale verdiencapaciteit op een liter benzine daalde in 2015 licht, maar die daling was slechts gering. De totale verdiencapaciteit op een liter diesel nam juist heel 2015 iets toe.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers in de BOVAG Margetrajectdatabase over 2015, die nu via het Ledenportaal te raadplegen zijn.

Het gemiddelde margetraject op een liter benzine daalde vorig jaar licht, van 19,5 naar 19 cent. In 2014 bedroeg het gemiddelde 18,5 cent, behoudens een piek in december van dat jaar. Het gemiddelde margetraject op een liter diesel nam in 2015 iets toe, van gemiddeld 19 naar 19,5 cent per liter, zo is uit de cijfers af te leiden. Dat is iets hoger dan het jaar ervoor, toen het gemiddelde margetraject uit kwam op 18,5 cent, behoudens de piek in december van dat jaar.

Piek
Het gemiddelde margetraject op een liter lpg daalde gedurende 2015 eveneens, van 26,5 cent naar 25 cent. In het jaar ervoor steeg dat juist, van 24,5 naar 27 cent. Desalniettemin is de marge nog steeds historisch hoog.  “Opmerkelijk in de cijfers is de piek in december 2014, die vanaf half januari 2015 weer  daalde”, vertelt BOVAG-onderzoeker Rutger de Wit. “In die periode daalde de gemiddelde landelijke adviesprijs minder hard dan de olieprijs (af-raffinaderijprijs). Daar hebben de oliemaatschappijen twee maanden even stevig van geprofiteerd.”

Contractbesprekingen
Erik Stern, branchemanager BOVAG Tankstations, drukt tankstation-ondernemers op het hart vooral gebruik te maken van de Margetrajectdatabase. “Die geeft inzicht in de verdiencapaciteit, die er zit op een liter benzine, diesel of lpg. Een onmisbare tool dus wanneer je contractbesprekingen gaat voeren met je leverancier.” De relevantie van de Margetrajectdatabase is, aldus Stern, groter geworden nu kortlopende contracten in de branche gemeengoed zijn geworden. “Tot enkele jaren geleden waren leveringscontracten met een duur van 15 jaar heel gewoon. Nu hebben die contracten een duur van maximaal vijf jaar. Je zit als ondernemer dus vaker met de oliemaatschappij rond de tafel. Dan loont het om goed beslagen ten ijs te komen en het onderste uit de kan te onderhandelen. Elke tiende cent op een liter brandstof telt. Zeker als je meerdere stations hebt en grote volumes doet kan je dat op jaarbasis zomaar een ton voordeel opleveren. Dat is dus serieus geld.”

Kosten
BOVAG is overigens met oliemaatschappijen in gesprek om de margecijfers nog transparanter en vooral exacter te krijgen. De Wit: “Transport-, blending- en opslagkosten zijn nu nog niet verwerkt in het margetraject, terwijl die kosten er wel degelijk zijn. Dat betekent in feite dat de verdiencapaciteit per liter iets kleiner is, dan direct af te leiden valt uit de cijfers in de Margetrajectdatabase. Wij willen van de maatschappijen graag vernemen wat die exacte transport-, blending en opslagkosten zijn. Dan kijken we òf en hoe we dat verder in het model zouden kunnen verwerken. Belangrijkste  is dat onze leden met een zo transparant mogelijk beeld met de oliemaatschappijen aan tafel zitten om tot eerlijke contracten te komen.”

Margetrajectdatabase, wat is het?
De Margetrajectdatabase is een product en rekenmodel van BOVAG Tankstations in samenwerking met United Consumers en Argus Media uit Londen. Argus Media is een bedrijf dat dagelijks de oliemarktnoteringen registreert. Dat is dus vergelijkbaar met de prijzen die Platt’s van oudsher publiceert. Argus geeft deze noteringen in de vorm van maandgemiddelden door aan BOVAG.

United Consumers houdt op dagbasis de noteringen bij van de Gemiddelde Landelijke adviesprijs.
Uitgangspunt voor de database is de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs van de vijf grote oliemaatschappijen minus accijns, btw, voorraadheffing (COVA-heffing) en de internationale marktnotering. Het resultaat van deze som is de totale verdiencapaciteit op een liter brandstof.  De Margetrajectdatabase laat de totale marge zien op een liter brandstof, dus groothandelsmarge en ondernemersmarge samen.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring