Wetsvoorstel Autobrief II naar Tweede Kamer, BOVAG (bijna) tevreden

Laatste update 19 juli 2017 Leestijd: 0 min

Plug-in hybrides genieten tot en met 2020 toch van het halftarief van de wegenbelasting. Dat staat in het voorstel voor de Autobrief II dat gisteren door de Tweede Kamer is aangenomen.

BOVAG is tevreden over deze aanpassing in het wetsvoorstel, maar zou voor particulieren het liefst ook nog een aanschafpremie op nieuwe plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s in Autobrief II zien.

Voor plug-in hybride auto’s blijft het halftarief van de wegenbelasting (MRB) ook in de jaren 2019 en 2020 bestaan. De verhoging tot een driekwarttarief gaat niet door. De Tweede Kamer wil daarmee vooral de koop van tweedehands plug-in hybrides stimuleren. Deze maatregel wordt gefinancierd door nieuwe plug-in hybrides na 2016 geen bijtellingskorting meer te geven. Het eerder genoemde bijtellingstarief van 17% in 2017 en 19% in 2018 gaat niet door. Er geldt na 2016 voor nieuwe auto’s alleen nog een verlaging (tot 4%) voor volledig elektrische auto’s. “Dit past mooi bij de wensen van BOVAG. De scheefgroei van het fiscale voordeel, waarvan voornamelijk zakelijke rijders profiteren, wordt hiermee enigszins rechtgetrokken. Maar wij denken dat er meer nodig is om particulieren over de streep te trekken om een plug-in hybride of volledig elektrische auto te laten aanschaffen. Daar kan een aanschafpremie aan bijdragen”, aldus BOVAG-lobbyist Rogier Kuin.

BPM-afbouw
De BPM wordt volgens het wetsvoorstel afgebouwd met ongeveer 12% tot en met 2020. Dat zou zowel gelden voor de CO2-afhankelijke tarieven als voor de dieseltoeslag. Via een amendement regelt de Tweede Kamer nu dat de dieseltoeslag niet omlaag gaat. Dat geeft ruimte om de CO2-afhankelijke tarieven sterker te laten dalen (met ongeveer 14,7% tot en met 2020).

Opkoopregeling
Vanaf 2019 wordt een MRB-verhoging doorgevoerd voor oude dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter. De extra opbrengsten daarvan waren nog niet ingeboekt. De Tweede Kamer wil dat deze worden gebruikt om het algemene MRB-tarief vanaf 2017 te verlagen. Daarvoor is een motie aangenomen. Ook is er een motie aangenomen waarin het Kabinet wordt opgeroepen om een opkoopregeling voor oude dieselbestelauto’s van ondernemers in het leven te roepen.

Het wetsvoorstel gaat nu voor behandeling naar de Eerste Kamer. De Eerste Kamer rondt de behandeling daarvan nog voor de zomer af.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring