Commotie in de media rondom Amerikaanse import

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 3 min

Het Algemeen Dagblad en de regionale kranten publiceerden dinsdag 22 september een verhaal over uit Amerika geïmporteerde tweedehands auto's die ginds total loss waren verklaard en via een omweg 'zo goed als nieuw' in Nederland en de rest van de EU worden aangeboden. BOVAG is van deze berichten niet de bron, terwijl die indruk wel gewekt is.

De cijfers en de beweringen zijn afkomstig van het databedrijf Carfax. Koppen als "BOVAG waarschuwt voor importauto's" hebben dan uiteraard ook alleen betrekking op deze malafide praktijken.
 
BOVAG is aanloop naar de publicatie gevraagd om een reactie, mede op basis van enkele persoonlijke voorbeelden die werden aangedragen. Met het oog op het belang van betrouwbare import voor de BOVAG-leden heeft de woordvoerder volstaan met een waarschuwing aan consumenten om goed op te letten, waarmee malafide importeurs met zogenaamd aantrekkelijke aanbiedingen de pas kan worden afgesneden: "Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het meestal zo." Veel andere media pikten het bericht op en wilden het naadje van de kous weten.

Sjoemelaars
Voor zover bekend gaat het in Nederland niet om grote aantallen, maar is het verhaal vooral met -voor de leek - imposante Europese cijfers ("150.000 auto's per jaar vanuit de VS naar Europa, waarvan 1/3 met schadeverleden") gestaafd en aangevuld met enkele individuele ervaringen van Nederlanders. In de meeste gevallen betreft het overigens auto's die in Nederland sowieso voldoen aan de APK-eisen, dan wel in een andere EU-lidstaat zijn gekeurd (in het artikel wordt vooral geduid op Litouwen). Als zo'n voertuig verkeersonveilig is, komt dat vroeg of laat in Nederland automatisch aan het licht. Pijnpunt is vooral dat voor de gemiddelde consument op het eerste gezicht de historie van Amerikaanse auto's niet te achterhalen valt, en daar zegt Carfax de oplossing voor te bieden (zie daar hun belang in deze publicatie). Een auto met schade die aantoonbaar deskundig hersteld is, hoeft uiteraard geen enkel probleem op te leveren. Op Europees niveau blijken de toelatingseisen tussen lidstaten nogal uiteen te lopen, waardoor de Litouwen-route in dit geval erg aantrekkelijk is voor sjoemelaars. Wees daar zelf ook voor op uw hoede en wees zo transparant mogelijk richting uw klanten. BOVAG benadrukt in elk geval dat aanschaf van importauto's via een BOVAG-bedrijf vele zekerheden biedt en tegelijkertijd dringen we in Brussel aan om op meer lijn in de keuringseisen van alle EU-lidstaten.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring