Afzet diesel en LPG op historisch dieptepunt

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 4 min

Ondanks de berichten over economische groei, concludeert BOVAG uit de meest recente CBS-cijfers dat de afzet van diesel en LPG in het eerste halfjaar van 2015 op het laagste punt sinds de eeuwwisseling is aanbeland.

Als gevolg van de accijnsverhogingen van 1 januari 2014 blijft de daling  aanhouden, terwijl de afzet van benzine juist weer een beetje opkrabbelt. Vandaag beoordeelt de rechtbank van Den Haag het verzoek van onafhankelijke grenspomphouders om met de Staat een mediation-traject in te gaan voor vergoeding van de geleden schade.

Accijnsverhoging
In totaal werd tot en met juni ruim 3,5 miljard liter diesel en LPG getankt in Nederland en dat is 2,7 procent minder dan in de eerste helft van 2014. Als gevolg van de btw-verhoging (najaar 2012), jaarlijkse automatische indexaties van accijnzen en de accijnsverhoging van 1 januari 2014 is de afzet van diesel en LPG in vergelijking met de eerste helft van 2012 al 13,4 procent achteruit gehold. Voor LPG (eerste helft 2015 nog slechts 176 miljoen liter) speelt tevens de wijziging in motorrijtuigenbelasting voor oude auto’s een voorname rol, maar de dieselverkoop in Nederland is voor het overgrote deel afhankelijk van de (internationale) transportsector. Sinds de accijnsverhogingen nemen transporteurs overduidelijk de wijk naar buitenlandse tankstations. Nu de economie flink is aangetrokken en de dieselverkoop mee omhoog zou moeten bewegen, blijken deze transporteurs niet zomaar terug te keren. Integendeel. Vooral pomphouders in grensregio’s zijn hier zwaar de dupe van. In de eerste maanden van vorig jaar werden al gemiddelde verliezen van 30 à 40 procent genoteerd in de grensstreek.

Benzine plust wél door economische groei
Dat juist de accijnsverhoging nog immer doorijlt, is duidelijk te zien in de cijfers over benzineverkoop. Die steeg tot en met juni onder invloed van economische ontwikkelingen en ondanks steeds zuiniger personenauto’s, juist wel ten opzichte van het eerste halfjaar 2014: plus 1,1 procent. De accijns op benzine werd in 2014 niet verhoogd, behoudens de jaarlijkse inflatiecorrectie, en het (grote) prijsverschil met België en Duitsland bleef nagenoeg onveranderd.

Mediation van start
Vandaag behandelt de rechtbank in Den Haag het verzoek van onafhankelijke grenspomphouders, verenigd in de stichting De Grens Bereikt, om te komen tot een zogenaamde preprocessuele comparitie. Deze vorm van mediation, in plaats van een eventueel langdurige rechtszaak, is door de Staat zelf ingevoerd en zij is nu de eerste partij die ‘gedaagd’ wordt. BOVAG is geen partij in deze specifieke zaak, maar steunt de stichting wel en heeft samen met collega-organisatie BETA een bodemprocedure tegen de Staat in voorbereiding. Eerder werd een eis tot voorlopige schadevergoeding in kort geding afgewezen.

Rijksbegroting 2016
Algemeen voorzitter Bertho Eckhardt van BOVAG: “Heel veel ondernemers in de grensstreek staat het water nu al langere tijd aan de lippen en ze knopen alle eindjes aan elkaar om maar te kunnen overleven. Een enkeling is zelfs al kopje onder gegaan. Ook staatssecretaris Wiebes heeft al meermaals deze negatieve effecten van het accijnsbeleid erkend. Dan is het nu tijd voor boter bij de vis. Nu het kabinet her en der lastenverlichtingen in het vooruitzicht stelt, zou er misschien ook eens gekeken kunnen worden naar het terugdraaien van de accijnsverhogingen. Die hadden 280 miljoen euro extra op moeten brengen op jaarbasis, maar uiteindelijk is slechts een fractie van dat bedrag gerealiseerd. Het is inmiddels toch wel klip en klaar dat die maatregel alleen maar averechtse effecten oplevert; nu lijkt het uitgelezen moment daar om dat te repareren, waardoor iedereen profiteert.”


Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring