30.000ste elektrische scooter geregistreerd in Nederland

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 3 min

Afgelopen juli werd in Nederland de 30.000ste elektrische brom-/snorfiets geregistreerd en dat betekent dat ons land bijna vier keer zoveel van deze elektrische tweewielers telt als elektrische auto’s (circa 8.000).

Afgelopen juli werd in Nederland de 30.000ste elektrische brom-/snorfiets geregistreerd en dat betekent dat ons land bijna vier keer zoveel van deze elektrische tweewielers telt als elektrische auto’s (circa 8.000). Een en ander blijkt uit de meest recente cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, geanalyseerd door BOVAG. Het succes van de elektrische scooter is mede te danken aan lagere overheden die de aanschaf ervan stimuleren. Maar vaak blijft het potentieel onbenut.

Bijna 5 procent van alle snorfietsen in ons land (circa 600.000 totaal) is volledig elektrisch aangedreven, tegen 0,1 procent van alle 8 miljoen auto’s. In anderhalf jaar tijd (sinds 1 januari 2014) is het aantal elektrische brom- en snorfietsen met bijna 35 procent toegenomen, van zo’n 23.000 stuks tot een kleine 31.000. In de strijd tegen lokale luchtverontreiniging door oude tweetakt-scooters en de vaak bijbehorende geluidsoverlast bieden gemeenten en provincies aantrekkelijke financiële regelingen om consumenten en veelgebruikers te verleiden tot aanschaf van een e-scooter. Utrecht stelt bijvoorbeeld maximaal 1.500 euro subsidie per voertuig in het vooruitzicht aan bedrijven die elektrisch pizza’s of pakketjes gaan bezorgen. Halverwege het jaar telde de Domstad 300 e-scooters en de gemeente mikt op 500 stuks eind dit jaar. BOVAG is onlangs met de gemeente Utrecht in gesprek gegaan over de mogelijkheden voor sloopregeling voor tweetaktscooters en een inruilpremie voor  schonere viertakt- en elektrische tweewielers.

In de regio Rotterdam kunnen particulieren enkele honderden euro’s subsidie opstrijken voor de aanschaf van een elektrische brom- of snorfiets, mits deze gebruikt wordt voor woon-werkverkeer. De provincies Gelderland en Limburg kenden tot voor kort ook aantrekkelijke regelingen. Het potentieel van zulke lokale en regionale maatregelen is enorm en het kan volgens BOVAG een wezenlijke bijdrage leveren aan het versneld opschonen van het scooterpark. Naar schatting enkele tientallen procenten van de brom- en snorfietsen in Nederland zijn uitgerust met een doorgaans ouderwetse tweetaktmotor, waarin de brandstof vaak onvolledig wordt verbrand en wordt bijgemaakt met olie. Exacte cijfers zijn niet beschikbaar, omdat er geen centrale landelijke registratie is van tweetakt versus de modernere, schonere viertakt.

“Juist omdat er in steden veel ergernis heerst over het gebruik van oudere tweetaktscooters, en dan vooral door zakelijke veelgebruikers zoals pizzabezorgers of koeriers, doen gemeentebesturen er goed aan om sloopregelingen en aanschafsubsidies te overwegen”, zegt BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens.  “Vooral de zakelijke markt lijkt daarvoor gevoelig -zoals blijkt in Utrecht- en in dat geval geldt ‘lange halen, snel thuis’. Er kunnen in één klap heel veel oudere voertuigen, die heel veel kilometers maken, worden vervangen door moderne, schone varianten. Zolang de juiste prikkel wordt gegeven, is het mogelijk om het probleem van luchtverontreiniging en geluidsoverlast door de oude voertuigen op te lossen.”
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring