BOVAG steunt dealers in VW-dieselaffaire

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 4 min

Hieronder zetten we uiteen welke acties BOVAG heeft ondernomen in de kwestie VW en wat de zienswijze van BOVAG is hierover.

BOVAG en de media
Sinds het bekend worden van de testfraude van Volkswagen in de VS met de Euro V motor is BOVAG (algemeen voorzitter, directie, pr- en pa-afdeling) bezig om achter en voor de schermen steun te geven aan de VW-dealers en importeur Pon. BOVAG staat normaal gesproken voor het collectief van leden, maar in een kwestie als deze waarin de dealers van een bepaald merk onder druk staan, kiest BOVAG er voor de dealers in kwestie ook specifiek te steunen. Dat doen we door bij de media, die ons dezer dagen veel benaderen met vragen, te pleiten voor nuance in de berichtgeving en aan te sturen op een discussie op basis van feiten in plaats van op aannames en buikgevoel. Dat resulteert lang niet altijd in een artikel of uitzending, maar het helpt hopelijk bij het dempen van de hetze en realiseren van feitelijke berichtgeving. Ook met het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft BOVAG deze week over de kwestie gesproken.

BOVAG doet dat steeds op basis van het volgende standpunt: ‘De hand lichten met milieutests door autofabrikanten is voor BOVAG onacceptabel. De automobielsector wereldwijd heeft de opdracht om een bijdrage te leveren aan een schone en leefbare wereld. Nu een van de fabrikanten in de VS over de schreef is gegaan, vallen consumenten, media en politiek begrijpelijkerwijs over de fabrikant in kwestie en daarmee over de automobielsector heen. Maar BOVAG roept op om te waken voor een hetze. Oproepen vanuit publiek en politiek om niet langer auto’s van deze merken te kopen, of te mogen verkopen, schaden onnodig de autodealers, hun duizenden medewerkers en uiteindelijk hun klanten.’
 
Oplossen
De keuze van de Nederlandse importeur Pon om de uitlevering van modellen voorzien van de gewraakte Euro V dieselmotoren op te schorten, is volgens BOVAG verstandig, in afwachting van meer duidelijkheid. Maar het Volkswagen-concern levert daarnaast volop motoren en modellen die op geen enkele wijze onder vuur liggen. De Volkswagen-fabriek staat nu aan de lat om zo spoedig mogelijk helderheid te verschaffen over de gemanipuleerde motorsoftware en de impact daarvan op de Europese markt. En uiteraard is het ook aan VW om dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen, dealers en klanten te helpen waar dat maar kan én om te borgen dat zoiets nimmer meer kan gebeuren binnen de organisatie.

Ook brengt BOVAG bij de pers onder de aandacht dat er nauwelijks sectoren zijn waar in de afgelopen decennia zoveel milieuwinst geboekt is als in de automobielsector. De emissie van fijnstof en stikstofoxiden is met vele tientallen procenten gedaald. Bij personenauto’s en vrachtwagens. Er zijn schitterende, innovatieve technieken ontwikkeld om de milieuvriendelijkheid van auto’s en trucks te verhogen, ook door de autofabrikant in kwestie.
Samengevat: BOVAG vindt het verstandig van importeur Pon om de uitlevering van bepaalde typen diesels op te schorten in afwachting van meer duidelijkheid omtrent de manipulatie van motorsoftware door het Volkswagen-concern,  en de gevolgen daarvan voor de Nederlandse (en Europese) markt. Tegelijkertijd pleit BOVAG er voor om de discussie over deze kwestie te voeren op basis van feiten en werk te maken van een nieuwe testcyclus.
 
Vervolgstappen
Hoewel het geen directe link heeft met de recente gebeurtenissen in de VS moet de Europese politiek in het licht van de huidige ontwikkelingen nu snel werk te maken van een valide, betrouwbare en praktijkgerelateerde emissie- en verbruikstest voor nieuwe auto’s, die waarden oplevert die matchen met meetwaarden in de praktijk, stelt BOVAG. Een pleidooi dat BOVAG deze week ook op het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft herhaald. Doel is dat fabrikanten en dealers verbruikscijfers en emissiewaarden kunnen communiceren die herkenbaar en onomstotelijk zijn. Dat is de enige manier om het vertrouwen te herstellen. Wellicht ten overvloede: momenteel hebben dealers en fabrikanten wettelijk geen andere mogelijkheid dan het communiceren van de resultaten van de huidige verplichte testcyclus.
 
VW-dealers (en andere BOVAG-leden) die willen reageren, kunnen dat hieronder doen. Met vragen kunnen ze terecht bij de BOVAG Servicedesk via http://leden.bovag.nl/ledenadvies of 030-6595300.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring