BOVAG-ondernemers positief over resultaten 2015

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 9 min

BOVAG-ondernemers zijn overwegend positief over de resultaten in het eerste halfjaar van 2015. Vooral bij truckdealers en verhuurbedrijven zijn de effecten van de aantrekkende economie terug te zien in de verkoop en verhuur van bedrijfsvoertuigen. Ook verwachten ondernemers dat deze positieve ontwikkeling doorzet in de tweede helft van dit jaar.

Deze uitkomsten komen uit de conjunctuurpeiling over de eerste helft van 2015. BOVAG ondervraagt in deze peiling leden naar hun resultaten en verwachtingen. Deze editie vulden 1.011 bedrijven het onderzoek in. Het algemene beeld is dat bij 77% van de BOVAG-ondernemers de winst gelijk bleef of toenam in het eerste halfjaar van 2015, ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Het gemiddelde rapportcijfer voor de winstgevendheid steeg van een 4,6 eind vorig jaar naar een 6,3. Voor de tweede helft van 2015 verwacht 81% dat de winstgevend gelijk blijft of stijgt, afgezet tegen de tweede helft van 2014.

Verkoop en verhuur van (bedrijfs)voertuigen
De aantrekkende economie is vooral terug te zien bij  truckdealers en verhuurbedrijven. Het gaat beter met de transport- en logistieksector en worden er nieuwe trucks aangeschaft en besteld voor volgend jaar. Bij verhuurbedrijven is dit terug te zien in de opvallend hoge inzet van bedrijfsauto’s. Autodealers verwachten een groei in de tweede helft van dit jaar. Dit kan verklaard worden door de verwachte eindsprint in de verkoop van nieuwe auto’s, doordat zakelijke rijders nog gebruik willen maken van fiscale voordelen.

Bedrijfsfietsen en brandstof
De fietsbranche is daarentegen wat minder optimistisch. Dit is te verklaren door het aflopen van de bedrijfsfietsenregeling eind 2014. Toen zijn er veel extra fietsen verkocht, deels ten koste van de verkopen in het eerste halfjaar van 2015. Het is dan ook voor de hand liggend dat ondernemers verwachten dat ze in de tweede helft van het jaar niet dezelfde omzet halen als eind vorig jaar. Bij tankstations is de stemming ook minder positief. Zij zagen hun benzineomzet stijgen, maar hun omzet voor diesel en lpg dalen. Dit komt met name door de accijnsverhogingen.

Uitgebreide resultaten
De uitgebreide rapportages kunnen onderaan deze pagina worden gedownload (exclusief voor leden). Klik hieronder op de branches om een korte interpretatie van de cijfers te lezen:A
Aanhangwagenbedrijven
De aanhangwagenbedrijven verwachten in 2015 een lichte groei. Zowel het consumentenvertrouwen (belangrijk bij paardenliefhebbers) en de Nederlandse economie zijn groeiende. Dat heeft tevens een positief effect op het investeringsgedrag van ondernemers. Daar profiteren BOVAG-aanhangwagenbedrijven van. 

Autodealers
Er is een voorzichtig optimistische trend waar te nemen bij de autodealers. Een toenemend consumentenvertrouwen lijkt een positief effect op de markt te hebben, wat zich ook vertaalt in een toenemend ondernemersvertrouwen. Er worden in vergelijking met vorig jaar meer nieuwe auto’s verkocht en vanwege fiscale voordelen wordt nog extra verkoop verwacht tot eind van het jaar. Door toenemend vertrouwen lijken consumenten ook voor hun onderhoud iets minder op de knip te zitten en vaker voor de merkdealer te kiezen. Deze positieve ontwikkelingen moeten wij natuurlijk nog wel geplaatst binnen de context van het ‘uit de recessie komen’. De branche moet zichzelf nog verder verbeteren en reorganiseren om deze ontwikkelingen te vertalen naar een noodzakelijke en significante verbetering van het bedrijfsresultaat.

Caravan- en camperbedrijven
Het eerste kwartaal 2015 was voor caravan- en camperbedrijven duidelijk positief. Dit komt doordat de branche sinds oktober 2014 in de lift zit. Er worden steeds meer orders geschreven en het sentiment bij de kampeerders is goed. Tevens is er in het voorjaar en najaar van 2015 veel media-aandacht gegenereerd en stijgt de populariteit van het kamperen.

Fietsbedrijven
De fietsenmarkt staat onder druk. De vakhandel krijgt er bij de verkoop van e-bikes steeds meer concurrentie bij van (nieuwe) ‘branchevreemde’ spelers zoals Stella. Webshops zorgen voor een enorme prijsdruk: het fysieke kanaal ondervindt hier veel last van. Daarnaast is de bedrijfsfietsenregeling weggevallen. Eind 2014 was er nog een run op fietsen in de oude regeling. Dit zorgde voor een boost van de fietsverkoop. Deze ontwikkelingen zorgen voor druk op afzet, omzet en rendement.

Gemotoriseerde tweewielerbedrijven
  • Bromfietsen: Het ondernemersvertrouwen van brom- en snorfietsondernemers is flink gestegen. Hier tegenover staat een aantal ontwikkelingen die veel ondernemers én consumenten binnen deze branche zorgen geven voor de komende maanden. Door onder andere de maatschappelijke en politieke onrust rondom plaats op de weg en mogelijke helmplicht neemt de verkoop van snorfietsen af. Samen met de toegenomen handhaving (voornamelijk in de randstad) zorgt dit ervoor dat consumenten sneller de keuze maken voor een bromfiets óf een (snelle) e-bike waardoor de snorfiets nieuwverkopen dalen. De verkoop van bromfietsen is mede hierdoor weer aangetrokken, hoewel de politieke roep voor verbetering van luchtkwaliteit in steden, het ondernemersvertrouwen op de langere termijn weer wat onder druk zet.
  • Motorfietsen: Motorondernemers zijn voorzichtig positief over de vooruitzichten voor de komende maanden. De totale verkoop van nieuwe motoren lijkt dit jaar af te stevenen op het hoogste niveau sinds 2010. Er lijkt bij consumenten weer wat ruimte te zijn voor de aanschaf van motoren, kleding en accessoires en ook de vraag naar onderhoud bij de dealer stijgt weer langzaam. Er is nog een lange weg te gaan tot volledig herstel van voor het begin van de economische crisis, maar de seinen voor de branche staan in elk geval op groen.
Onafhankelijke autobedrijven
Onafhankelijke autobedrijven durven weer vooruit te kijken. De marges staan onder druk. Zeker in de aftersales markt waar de omzet toch jaarlijks zo’n 6% afneemt, maar de consument blijft wel  naar de garage komen. Het wagenpark is stabiel en de occasionverkoop neemt zelfs toe. Zolang de consument de auto blijft houden en hij ook het aantal kilometers blijft maken, zal er de komende periode ook behoefte zijn aan onderhoud. Omdat ook het CBS positieve cijfers laat zien, in de zin van het stijgende consumentenvertrouwen, zal de consument deze auto niet wegdoen en wellicht eerder een andere of zelfs duurdere auto aanschaffen. Positief dus voor de ondernemer, die daardoor vooruit durft te kijken.

Rijscholen
Sinds het voorjaar kampen sommige rijscholen met capaciteitstekort. Voor het eerst sinds 2009 zijn rijscholen weer op zoek naar rijinstructeurs. Na de invoering van de derde rijbewijsrichtlijn ontstond een dip in de motorrijopleidingen in 2014. Deze schade lijkt nu te worden ingehaald. Ook het aantrekken van de transportsector heeft een positief effect op de vraag naar beroepschauffeursopleidingen. In zijn algemeenheid wordt de investering in een B-rijbewijs door consumenten uitgesteld in economisch onzekere tijden. Nu de economie weer aantrekt, is er het vertrouwen dat deze grote uitgave gerechtvaardigd is.

Tankstations
Tankstation-ondernemers zijn iets positiever dan voorheen, maar stemming blijft negatief. De benzineomzet stijgt, terwijl de omzet van diesel en lpg dalen. Bij lpg is het ontbrekende beleid nu zichtbaar. Het aandeel van onbemande stations neemt toe. Evenals het aandeel van autowas en shop in de omzet neemt toe, daar liggen de kansen voor ondernemers.

Truckdealers
Truckdealers zijn relatief positief gestemd. Door de opleving van de economie gaat het ook weer beter met transport en logistiek. Tarieven staan minder onder druk waardoor de transporteurs weer meer bereid zijn te investeren. Ook staan minder voertuigen stil en wordt minder bezuinigd op onderhoud. De registraties zijn goed, maar een betere graadmeter is de orderportefeuille van nog te leveren voertuigen en die ziet er goed uit. Bij een aantal merken is zelfs de productiecapaciteit voor dit jaar al uitverkocht. Dat houdt in dat nu al orders geschreven worden voor levering volgend jaar en dat is lang niet voorgekomen.

Verhuur- en deelautobedrijven
Verhuurondernemers zijn positief, de vraag van klanten neemt toe en ondernemers investeren weer in uitbreiding van de huurvloot. Verhuur profiteert van schommelingen in de economie. Onzekerheid verhoogt namelijk de vraag naar flexibel vervoer en klanten willen zich dan niet te lang vastleggen. De huizenmarkt trekt aan en daardoor neemt de vraag naar grotere huur-bestelauto’s toe.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring