BOVAG stopt met Verkooppotentieel

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 2 min

Het Verkooppotentieel (VP) 3.0 is binnenkort niet meer beschikbaar. Per 31 december 2015 stopt BOVAG met het aanbieden van dit product voor autodealers.

Ondanks de vele en geavanceerde mogelijkheden van het systeem is het aantal leden dat structureel gebruik maakt van VP 3.0 zeer klein. De jaarlijkse kosten wegen niet op tegen het geringe gebruik van deze marketingtool. Het bestuur van BOVAG Autodealers heeft daarom tot stopzetting van het verkooppotentieel besloten.

Veel dealers krijgen elk jaar van hun importeur het aantal te verkopen auto’s opgelegd, veelal na afstemming met de dealervereniging over totaalmarkt, marktaandeel en berekeningsmethode. Deze aantallen laten nog maar weinig ruimte voor een goed onderbouwde inhoudelijke discussie over de verkoopmogelijkheden in een bepaald verzorgingsgebied en de concurrentiepositie die een bepaald merk of model daar in het toekomstige jaar zou kunnen innemen. Het Verkooppotentieel was ontwikkeld om autodealers hierbij te helpen.

Alternatieven
Ondernemers die op zoek zijn naar cijfers in de discussie met hun importeur kunnen vanaf 1 januari 2016 gebruik maken van de historische marktgegevens van RDC diensten, genaamd ‘Auto Connect Dashboard’ en ‘Autometer Dashboard’. Dit zijn cijfers gebaseerd op feitelijke registraties, niet op voorspellingen of bijvoorbeeld de concurrentie van vergelijkbare modellen van andere merken.

“Natuurlijk is het jammer om te stoppen met een geavanceerd maatwerkproduct als het Verkooppotentieel”, stelt Geert Brummelhuis, branchemanager BOVAG Autodealers. “Maar de leden bepalen of het zinvol is een product te blijven aanbieden. En in dit geval spreken de gebruikersaantallen helaas voor zich.”

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring